Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTvedten, Roger
dc.date.accessioned2021-01-22T07:52:38Z
dc.date.available2021-01-22T07:52:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2724204
dc.descriptionErfaringsbasert, 90 studiepoengen_US
dc.description.abstractEttersom samfunnsutviklingen har skutt fart og byråkratiseringen har funnet sted, har det også forekommet en progressiv utvikling innen brann- og redningsetaten. Organisering, utrustning og bemanning er sentrale faktorer som påvirker kvaliteten på den beredskapen som skal leveres i henhold til lovpålagte plikter. Den viktigste faktoren i levert beredskap er likevel mennesket. Dagens brann- og redningspersonell har gjennomført en etatsstyrt, lukket utdanning, etter at det har gjennomgått en kvalifiserende seleksjon og fått en ansettelse i brann- og redningsvesenet. Imidlertid har ingen profesjonalisering skjedd i brann- og redningsetaten slik som hos politiet og i ambulanseyrket. Brann- og redningspersonell på lavere nivå har differensiert kompetanse, ofte med bakgrunn i en praktisk og yrkesrettet fagutdanning. Ledere har gjerne gått gradene, rykket opp internt og på eget initiativ tatt videreutdanning i ulike fag som tilbys på høgskoler og universitet. Det eksisterer ingen etat-rettet akademisk grunn-, leder- og videreutdanning. Formålet med studien har vært å undersøke de endringsreformer som pågår i brann- og redningsetaten, herunder å etablere en enhetlig og standardisert nasjonal utdanning innen brann, redning og samfunnsikkerhet. Videre ønsket jeg gjennom studien å undersøke hvordan nye krav til ny kompetanse og økt profesjonalisering vil påvirke samfunnet, etaten og dens personell. Ved bruk av kvantitativ metode har jeg samlet inn empiri som etterpå er analysert. Funnene har gitt grunnlag for å besvare problemstillingen: hvordan impliseres samfunnet, etaten og dens personell når nye krav til ny kompetanse og økt profesjonalisering implementeres i brann- og redningsetaten? Gjennom forskningsspørsmålene etablerte jeg seks ulike fokuspunkter for hypotesene; samfunnssikkerhet, samfunnsøkonomi, organisasjonsendring, kompetanse & profesjonalisering, belastning og satsning, perspektiver som sammen resulterer i et godt svar. De funn som er gjort i prosjektet kan tyde på at den forespeilede nye utdanningsmodellen, med grunnutdanning på fagskolenivå og leder- og videreutdanning på høgskolenivå, er sterkt ønsket. Totalt består masteroppgaven av 116 sider, der 62 sider er hovedseksjon og 54 sider er støtte. Nøkkelord: Brann- og redningsetaten, brannstudien, kompetanse, kunnskapsledelse og -utvikling, ny utdanning for nye utfordringer, organisasjonsutvikling, profesjonalisering, samfunnssikkerhet Abstract As the development of society has accelerated and the bureaucratization taken place, we also recognize a progressive development within the fire and rescue services. Organization, equipment and staffing are key factors affecting the quality of the emergency preparedness delivered in accordance with statutory obligations. The most important factor in such preparedness is nevertheless the human being. Today`s fire and rescue personnel completes an agency-controlled education after passing a qualifying selection and get an employment. However, the fire and rescue service has not professionalized as in the police and in the ambulance profession. Fire and rescue personnel at a lower level have fragmented competence, often based on practical and vocational education. Leaders have graduated, moved up internally and on their own initiative taken further education in various subjects offered at colleges and universities. No related agency-oriented academic education exists on any level. The purpose of this study has been to examine the ongoing change reforms in the service, including establishing a unified and standardized national education in the field of fire, rescue and social security. Further on the study investigates how new demands for new competence and increased professionalization will inflict the society, service and its personnel. Using a quantitative method, I have collected empirical data which is subsequently analyzed. The findings have provided a basis for answering the problem: how are society, the service and its personnel implicated when new requirements for new competence and increased professionalization are implemented in the fire and rescue service? Through the research questions, I established six different focus points for the hypotheses; social security, social economy, organizational change, competence & professionalization, effort and commitment, perspectives that together resulted in a good answer. The findings made in the project may indicate that the proposed new education model, with basic education at vocational school level and management and further education at university college level, is strongly desired. The master’s thesis consists of 116 pages; 62 pages are main section and 54 pages are support. Keywords: Fire and rescue service, fire study, competence, knowledge development and management, new education for new challenges, organizational development, professionalization, social security
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkvantitativ metodeen_US
dc.subjectQuantitative Methoden_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectCompetenceen_US
dc.subjectkunnskapsledelseen_US
dc.subjectKnowledge Managementen_US
dc.subjectOrganizational Developmenten_US
dc.subjectorganisasjonsutviklingen_US
dc.titleProfesjonalisering av brann- og redningsetaten En studie av ulike implikasjoner for samfunnet, etaten og dens personell når nye krav til ny kompetanse og økt profesjonalisering implementeresen_US
dc.title.alternativeA study of various implications for society, the fire and rescue service and its personnel when implementing new requirements for new competence and improved professionalizationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.source.pagenumber116en_US
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel