Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæther, Bjørnar
dc.contributor.authorLerfald, Merethe
dc.contributor.authorSivertsen, Håkon
dc.date.accessioned2021-02-10T09:41:33Z
dc.date.available2021-02-10T09:41:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-8380-213-9
dc.identifier.issn2535-5678
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2727110
dc.descriptionOppdragsgiver: Utdanningsdirektoratet. Utført av Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet sammen med Trøndelag Forskning og Utvikling.en_US
dc.description.abstractDet er på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en følgeevaluering av forsøket Yrkesutdanning med 2+2 modell for agronom og gartner. Forsøket ble igangsatt i 2015 og avsluttet høsten 2020. Alle fylker ble invitert med i forsøket, men kun fylkene Finnmark, Nordland, Buskerud og Vestfold deltok. Forsøket har omfattet seks videregående skoler, seks opplæringskontor og om lag 100 lærlinger. Til sammen 122 lærebedrifter har bidratt. Basert på fylkenes rapporteringer til Utdanningsdirektoratet og intervjuer i årene 2015 til 2020 summerer rapporten opp funn, drøfter disse og trekker noen konklusjoner omkring forsøksordningen. Funn og konklusjoner er summert opp under. • Søkningen til Vg2 Landbruk og gartnernæring har økt i hele landet, men økningen i forsøksfylkene har vært sterkere enn i resten av landet. Det er grunn til å tro at forsøket med 2+2 modellen har bidratt positivt til økningen. • Om lag to-tredjedeler av de ferdige kandidatene arbeider i landbruks- eller gartnernæringene ett til to år etter ferdig utdanning. • Opplæringskontorene for landbruk og gartnerfag har hatt en viktig rolle i å rekruttere lærebedrifter og koble lærlinger og lærebedrifter. Det ble etablert et godt samarbeid mellom skoler, opplæringskontor og lærebedriftene. • Kvaliteten på den praktiske delen av utdanningen økte med 2+2 modellen sammenlignet med tidligere erfaringer med tre år i skole i forsøksfylkene. • Lærebedriftene mener at de ferdige kandidatene er godt forberedt for arbeidsoppgaver innen landbruk- og gartnernæringene. • Forsøkslæreplanene er basert på avveininger mellom behov for praktisk og teoretisk kunnskap. Ett funn er at forsøkslæreplanen for opplæring i bedrift i landbruk har vært for omfattende når det gjelder teoretisk opplæring innen økonomi og driftsledelse. • Forsøksordningen har resultert i 103 lærekontrakter og 79 beståtte fag- eller kompetanseprøver. Av disse har 18 bestått fag- eller kompetanseprøve i gartnerfaget. Andelen lærlinger som har avlagt fag- eller kompetanseprøve er 76 prosent. • Erfaringene fra forsøksordningen har medvirket til at Kunnskapsdepartementet i 2020 vedtok at opplæringsmodellen for gartnerfag endres til en 2+2 modell. • Erfaringene fra forsøkene gir et godt grunnlag for å diskutere mulige nasjonale 2+2 modeller for utdanning innen landbruk. Forutsetninger for ulike utdanningsløp vil variere mellom fylkene. • Aktørene melder om en tung start på forsøket. Det måtte aktiv informasjon til for å overbevise næringene om verdien av å ta inn lærlinger. Gjennom forsøket har dette endret seg og næringene etterspør nå lærlinger. • En vellykket innføring av en 2+2 modell vil kreve aktiv deltakelse fra landbruks- og gartnernæringene gjennom å rekruttere lærebedrifter og slik være med å ta et samfunnsansvar for yrkesutdanninga.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien;13/2020
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturbruken_US
dc.subjectyrkesutdanningen_US
dc.subjectlærlingeordningen_US
dc.subjectlandbruken_US
dc.subjectagronomen_US
dc.subjectgartnernæringen_US
dc.subjectgartnerfagen_US
dc.subjectopplæring i bedriften_US
dc.subject2+2 utdanningsløpen_US
dc.subjectevalueringen_US
dc.titleForsøk med 2+2 modell for agronom og gartneren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber61en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal