Idrettsskolens ulike kulturer
Abstract
Denne masteroppgaven er rettet mot å undersøke elever på idrettsskoler sine opplevelser knyttet til idrettskulturen, skolekulturen og kroppskulturen. Og derigjennom se om forholdet til mat preges av dette.
Oppgavens hovedproblemstilling er: «Hvordan forholder elever på idrettsskoler seg til idrettskultur, skolekultur og kroppskultur?» Andre spørsmål som også belyses er: Hvordan oppleves kulturen på idrettsskolen? Hvordan oppleves skolekulturen? Hvilke følelser har elevene knyttet til egen kropp? Hvordan er elevenes forhold til mat?
For å besvare forskningens problemstilling, er det benyttet en kvalitativ tilnærming. Åtte elever utgjorde det empiriske grunnlaget i studien gjennom å la seg intervjue, og formålet har vært å få et innblikk i deres opplevelser og belyse deres perspektiv på kulturer ut fra de teoretiske perspektivene felt, habitus og «club culture». Videre har funnene blitt satt i lys av tidligere forskning, Willy Aagre sin teori om ungdomskultur og annen relevant teori om ungdomskulturer og mat. Dataene ble analysert ved hjelp av Giorgi (2012) sine fem steg for fenomenologisk analyse.
Et hovedfunn i oppgaven viser at elevene opplever et skille mellom egen idrett og de andre idrettene på skolen, og at de tilbringer lite tid med hverandre på tvers av idrettene. I egen idrettskultur opplever elevene på idrettsskoler et sterkt vennskapsbånd, intern konkurranse og gode støttespillere.
Skolekulturen bærer preg av «oss» og «de andre». Elevene har ingen negative følelser knyttet til dette, og forteller at det faller naturlig da de er svært sosiale med elever fra sin egen idrett.
Mine resultater viser at noen elever har endret forholdet til egen kropp, etter de begynte på idrettsskolen. Elevene virker å være opptatt av å kle seg presentabelt, og velger klær de føler seg vel i fremfor noe annet. Forskningen min viser at elevene har gode spisevaner, som passer godt for aktive idrettsungdommer.
Mine resultater viser at elevene i stor grad forholder seg uproblematisk til de ulike kulturene knyttet til idrettsskolen.