dc.contributor.author | Halmrast, Gudrun Sælen | |
dc.contributor.author | Østerås, Bergljot | |
dc.date.accessioned | 2015-01-08T13:53:30Z | |
dc.date.available | 2015-01-08T13:53:30Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Halmrast, G. S. & Østerås, B. (2014). Danningsprosesser i barnehagelærerutdanningen. Uniped, 37(2), 70-80. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/273786 | |
dc.description | This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative
Commons CC-BY 4.0 License. Citation: Uniped 2014, 37: 21903 - http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v37.21903 | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Danningsprosesser i barnehagelærerutdanningen skjer i skjæringspunktet
mellom teori og praksis og er særlig knyttet til profesjonsdannelse.
Som pedagogikklærere i utdanningen er vi opptatt av å legge til rette for
undervisningssituasjoner som gir mening for studentene. Vår praksis er
fundert i ulike perspektiver på danning, og skjer innenfor noen didaktiske
rammer som gir føringer for undervisningen. For å bli mer bevisste på de
pedagogiske danningsperspektivene vi er en del av, har vi sett på hvordan
analyse av praksisfortellinger kan åpne opp for og invitere studentene inn i
danningsprosesser. Vi diskuterer våre inntrykk og erfaringer med denne
læringsstrategien ut fra to teoretiske hovedperspektiver på danning og i
forhold til de overordnede samfunnsmessige rammene undervisninger
opererer innenfor. Den etiske dimensjon er også sentral i artikkelen. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Preschool teacher education takes place in the meeting place between
theory and practice and is in particular related to professional training.
As instructors in pedagogy within education, we are committed to
facilitating teaching situations that are meaningful to students. Our
practice is grounded in different perspectives on education and occurs
within a didactic framework that provides guidelines for teaching. To
increase knowledge about the pedagogical perspectives we use, we have
looked at how shared reflection on practical situations can open up and
invite students into the bildung process. We discuss our impressions and
experiences with this learning strategy based on two main theoretical
perspectives on bildung and in relation to the overall societal framework
in which teachings operates. The ethical dimension is also central to the
article. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.relation.uri | http://www.unipedtidsskrift.net/index.php/uniped/article/view/21903 | |
dc.title | Danningsprosesser i barnehagelærerutdanningen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 70-80 | nb_NO |
dc.source.volume | 37 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED : tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |