Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalmrast, Gudrun Sælen
dc.contributor.authorØsterås, Bergljot
dc.date.accessioned2015-01-08T13:53:30Z
dc.date.available2015-01-08T13:53:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHalmrast, G. S. & Østerås, B. (2014). Danningsprosesser i barnehagelærerutdanningen. Uniped, 37(2), 70-80.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/273786
dc.descriptionThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY 4.0 License. Citation: Uniped 2014, 37: 21903 - http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v37.21903nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Danningsprosesser i barnehagelærerutdanningen skjer i skjæringspunktet mellom teori og praksis og er særlig knyttet til profesjonsdannelse. Som pedagogikklærere i utdanningen er vi opptatt av å legge til rette for undervisningssituasjoner som gir mening for studentene. Vår praksis er fundert i ulike perspektiver på danning, og skjer innenfor noen didaktiske rammer som gir føringer for undervisningen. For å bli mer bevisste på de pedagogiske danningsperspektivene vi er en del av, har vi sett på hvordan analyse av praksisfortellinger kan åpne opp for og invitere studentene inn i danningsprosesser. Vi diskuterer våre inntrykk og erfaringer med denne læringsstrategien ut fra to teoretiske hovedperspektiver på danning og i forhold til de overordnede samfunnsmessige rammene undervisninger opererer innenfor. Den etiske dimensjon er også sentral i artikkelen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Preschool teacher education takes place in the meeting place between theory and practice and is in particular related to professional training. As instructors in pedagogy within education, we are committed to facilitating teaching situations that are meaningful to students. Our practice is grounded in different perspectives on education and occurs within a didactic framework that provides guidelines for teaching. To increase knowledge about the pedagogical perspectives we use, we have looked at how shared reflection on practical situations can open up and invite students into the bildung process. We discuss our impressions and experiences with this learning strategy based on two main theoretical perspectives on bildung and in relation to the overall societal framework in which teachings operates. The ethical dimension is also central to the article.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.relation.urihttp://www.unipedtidsskrift.net/index.php/uniped/article/view/21903
dc.titleDanningsprosesser i barnehagelærerutdanningennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber70-80nb_NO
dc.source.volume37nb_NO
dc.source.journalUNIPED : tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikknb_NO
dc.source.issue2nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel