Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFagervold, Åshild
dc.date.accessioned2021-04-22T07:54:09Z
dc.date.available2021-04-22T07:54:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2739002
dc.description.abstractMasterprosjektet er en fenomenologisk forankret oppgave i spesialpedagogikk som tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ungdom som er i et behandlingsforløp i ungdomspsykiatrien betydningen av skole? Oppgaven behandler datamateriale fra fem kvalitative forskningsintervju, sett i lys av narrativ teori og dekonstruksjon (White, 2006b. Derrida, 2006). Teksten plasserer seg innenfor en bestemt type spesialpedagogisk posisjonering som er synliggjort ved å anvende tekster fra Skjervheim (1996a, 1996b, 1996c). Oppgaven inneholder fem deler: Vitenskapsteoretisk og kunstfaglig ståsted, metode og analyse, tematisering og analyse, refleksjon og drøfting: I vitenskapelig og kunstfaglig ståsted blir det redegjort for måten narrativ teori og dekonstruksjon danner et fundament for oppgaveteksten. Metode og analyse inneholder en problematisering av hvordan disse begrepene kan brukes i sammenheng med dekonstruksjon. Tematisering og analyse tar i bruk tekst fra transkriberte intervju som sorteres etter temaene: Interesser, motivasjon og drømmer og håp. Refleksjonen inneholder tanker om egen skriveprosess og bakgrunn for strukturen i drøftingsdelen. Drøftingsdelen tar utgangspunkt i begreper som framkommer i tematiseringsdelen og har som mål å plassere oppgaven som et bidrag i debatten om hva inkluderende opplæring kan bety. Teksten kan formidle en annen side ved spesialpedagogikken enn det som framkommer i styringsdokumenter for skolen (Nordahl, 2018. Utdanningsdirektoratet, 2020). Oppgaven inneholder i tillegg illustrasjoner som kan brukes som eksempel på hva formidling også kan være (Åshild Fagervold, 2020).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.titleUngdommers egen erfaring av skole innenfor et behandlingssenteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber103en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel