Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Andrian
dc.date.accessioned2021-04-29T13:35:41Z
dc.date.available2021-04-29T13:35:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2740427
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2020.en_US
dc.description.abstractNorsk: Jeg ønsker igjennom denne oppgaven å få barnehagelæreres erfaringer og meninger når det kommer til deres arbeid med styrking av barns selvfølelse i barnehagen, sett i lys av livsmestring i barnehagen. Jeg har funnet inspirasjon fra det psykologiske perspektivet, men har valgt å vektlegge teorien på K. E. Løgstrup sin filosofi, med utgangspunkt i Den Etiske Fordring (2000). Med mitt arbeid ønsker jeg å inspirere til refleksjon av egen praksis, sett i lys av Løgstrup sine tanker. Min problemstilling lyder: Hvordan kan barnehagelærere arbeide for å styrke barns selvfølelse, sett i lys av livsmestring i barnehagen? For å få innsikt i min problemstilling gjennomførte jeg tre intervjuer med tre ulike barnehagelærere. Gjennom tre forskningsspørsmål vil jeg finne ut av: 1. Hvordan kan Løgstrup sin filosofi knyttes opp til selvfølelse og livsmestring i barnehageprofesjonen? 2. På hvilke måter kan Løgstrup sin tenkning være aktuell for barnehageprofesjonen i dag? 3. Hvordan fremmer barnehagelærere psykisk helse, sett i lys av Løgstrup (2000)? Dette er en kvalitativ studie, hvor jeg foretok meg 3 intervjuer med 3 barnehagelærere. Datamaterialet bygger på en fenomenologisk tilnærming. Funnene bygger på viktigheten med å være en tilstedeværende voksen, som fremmer det å kunne skape en god nok omsorg og tillit til barna. Slik at de får best mulig livsgrunnlag for å kunne utvikle seg videre i det voksne livet.en_US
dc.description.abstractEnglish: Through this assignment, I want to get kindergarten teachers' experiences and opinions when it comes to their work with strengthening children's self-esteem in kindergarten, seen in the light of life skills in kindergarten. I’ve found inspiration from the psychological perspective, but have chosen to emphasize the theory of K. E. Løgstrup's philosophy, based on The Ethical Demand (2000). With my work, I want to inspire reflection on my own practice, seen in the light of Løgstrup's thoughts. My topic question are: How can kindergarten teachers work to strengthen children's self-esteem, seen in coherence with life skills in kindergarten? To gain insight into my problem, I conducted three interviews with three different kindergarten teachers. Through three research questions I will find out: 1. How can Løgstrup's philosophy be linked to self-esteem and life mastery in the kindergarten profession? 2. In what ways can Løgstrup's thinking be relevant to the kindergarten profession today? 3. In coherence to Løgstrup (2000), how do kindergarten teachers promote mental health? This is a qualitative study, where I conducted 3 interviews with 3 kindergarten teachers. The data material is based on a phenomenological approach. The findings are based on the importance of being an adult present, which promotes being able to create good enough care and trust for the children. So that they get the best possible basis for life to be able to develop further in adult life.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMITOen_US
dc.titleStyrking av selvfølelsen, sett i lys av livsmestring i barnehagen. En tilnærming inspirert av K. E. Løgstrups filosofi.en_US
dc.title.alternativeStrengthening of the self-esteem, in view of life skills in the kindergarten. An approach inspired by the philosophy of K. E. Løgstrup.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber90en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel