Subjektivering og intersubjektivitet i objektiveringens tid
Abstract
Dette er et hermeneutisk litteraturstudium som undersøker hvordan utdanningen kan bidra til å motvirke skadelig objektivering av menneskene rundt oss. Denne objektiveringen kvantifiseres gjennom fenomenet affektiv polarisering og forklares gjennom Henri Tajfels sosiale identitetsteori. Oppgaven gir et kort overblikk over fenomenet affektiv polarisering i Norge og sammenligner den norske situasjonen med andre land hvor forskning på fenomenet er mer utbredt.
Oppgaven utforsker Gert J. J. Biestas teoretiske rammeverk om skolens tre funksjoner (kvalifisering, sosialisering og subjektivering) med spesielt fokus på sosialisering og subjektivering med mål om å finne svar på hvordan skolen kan arbeide for å motvirke elevenes objektivering, både av seg selv og andre. Oppgaven er i så måte todelt, hvor den ene delen utforsker skolens subjektivering av eleven og den andre utforsker elevens subjektivering av andre.
Foruten Biesta trekker oppgaven inn perspektiver fra Hanna Arendt, Alphonso Lingis og Paulo Freire.