Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIversen, Peder Stensli
dc.date.accessioned2021-05-06T07:54:54Z
dc.date.available2021-05-06T07:54:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2753815
dc.description.abstractDette er et hermeneutisk litteraturstudium som undersøker hvordan utdanningen kan bidra til å motvirke skadelig objektivering av menneskene rundt oss. Denne objektiveringen kvantifiseres gjennom fenomenet affektiv polarisering og forklares gjennom Henri Tajfels sosiale identitetsteori. Oppgaven gir et kort overblikk over fenomenet affektiv polarisering i Norge og sammenligner den norske situasjonen med andre land hvor forskning på fenomenet er mer utbredt. Oppgaven utforsker Gert J. J. Biestas teoretiske rammeverk om skolens tre funksjoner (kvalifisering, sosialisering og subjektivering) med spesielt fokus på sosialisering og subjektivering med mål om å finne svar på hvordan skolen kan arbeide for å motvirke elevenes objektivering, både av seg selv og andre. Oppgaven er i så måte todelt, hvor den ene delen utforsker skolens subjektivering av eleven og den andre utforsker elevens subjektivering av andre. Foruten Biesta trekker oppgaven inn perspektiver fra Hanna Arendt, Alphonso Lingis og Paulo Freire.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.titleSubjektivering og intersubjektivitet i objektiveringens tiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber94en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel