Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKleiven, Jo
dc.contributor.authorDolva, Anne-Stine
dc.date.accessioned2021-05-10T07:37:59Z
dc.date.available2021-05-10T07:37:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-8380-263-4
dc.identifier.issn2535-5678
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2754490
dc.description.abstractEt representativt utvalg norske barn med Downs syndrom ble testet med PEDI (Pediatric Evaluation of Disability Inventory) ved 5-, 7- og 14-års alder. Detaljerte analyser viser at læring og utvikling fortsetter gjennom hele observasjonsperioden, på alle de tre livsområdene (domenene) egenomsorg, forflytning og sosial fungering. PEDI er imidlertid utviklet for bruk på yngre barn, og særlig for forflytning er mange av oppgavene derfor for lette for barna i utvalget. Det gir er ‘tak-effekt’, som gjør at metoden skiller dårlig mellom barna når de er blitt 14 år gamle. Konklusjoner bygget på data fra dette alderstrinnet er derfor noe usikre. På hvert domene ble barna delt i tre grupper med ulikt funksjonsnivå, for å kunne undersøke en hypotese om at funksjonsforskjellene øker med stigende alder. Denne tanken fant ingen støtte i våre data. Kjønnsforskjeller synes heller ikke å spille noen viktig rolle i materialet.en_US
dc.description.abstractAbstract: A representative sample of Norwegian children with Down syndrome was observed/tested with PEDI (Pediatric Evaluation of Disability Inventory) at ages 5, 7 and 14. Detailed analyses show that learning and development continues throughout the obervation period, in all the three life domains of self-care, mobility, and social function. The PEDI method was developed for the use with younger children, however. Consequently, many of the items/tasks therefore were too easy for the children in the sample, in particular for mobility. This yields a ‘ceiling effect’, which means that the method does not distinguish very well between the children at age 14. Conclusions based on data from that age are therefore less certain. For each domain, the children were split into three groups with different functional levels, in order to investigate the hypothesis that the functional differences grow with increasing age. This idea received no support in our data. Gender differences also do not appear important in the data.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien;09/2021
dc.subjectDowns syndromen_US
dc.subjectPEDIen_US
dc.subjectutviklingen_US
dc.subjectDown syndromeen_US
dc.subjectdevelopmenten_US
dc.titleDomener og subdomener i Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI): utvikling over tid på ulike funksjonsnivå i et representativt utvalg norske barn med Downs syndromen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber58en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel