Arbeidsretting av nybegynneropplæring i norsk: en komparativ analyse av ordforrådet i to utgaver av På vei
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2755260Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne studien er en masteroppgave i andrespråksdidaktikk, levert på studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en komparativ analyse av ordforrådet i den 3. og 4. utgaven av På vei, med særlig fokus på arbeidslivsrelevant ordforråd. Problemstillingen for oppgaven er: Å undersøke hvordan språklig innhold i et læreverk forandrer seg som konsekvens av nye offisielle føringer. I denne oppgaven vil jeg helt konkret undersøke om det er forskjeller i innhold og omfang av ordforrådet som har med arbeids- og yrkesliv å gjøre i læreverkene før og etter at arbeidsretting er blitt et offisielt krav i norskopplæringen, beskrive disse forskjellene, og prøve å formulere hvilke mulige implikasjoner de har for innlærere.
Utgangspunktet for oppgaven er personlig interesse for språklig innhold i læreverk i norsk som andrespråk som brukes i språkopplæring for voksne, samt en økt satsing på arbeidsretting av norskopplæringen, formalisert gjennom offisielle utdanningspolitiske føringer. Arbeidsretting av norskopplæringen realiseres både gjennom språkopplæring i ulike bedrifter og ordinær klasseromsopplæring, og nyere forskningsbidrag indikerer at det er den ordinære opplæringen som har best effekt og oppleves som mest lærerik av deltakerne. Det er et viktig argument for å gjennomføre flere studier av læreverk som brukes i klasserom Norge rundt.
Oppgaven tar utgangpunkt i teori om ordforråd og teori om lærebøker. Den metodiske tilnærmingen er eksplorativ og innebærer en inngående analyse på et begrenset antall tekster. Analysen er todelt, og består av en dokumentanalyse og en respondentundersøkelse, hvor respondentene er tre erfarne norsklærere.
Denne studien kan oppsummeres i to hovedfunn. Det første er at vanskegraden med hensyn til leksikalsk variasjon og syntaktisk kompleksitet, er økt i utgaven av læreboka utarbeidet med tydelig fokus på arbeidslivsdomene. Det andre hovedfunnet i studien er at kunnskapen om arbeidsrettet språk er usikker, og at det er vanskelig å skille mellom arbeidslivsrelevant ordforråd og annet ordforråd som presenteres i nybegynneropplæringen.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2021.