En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV
Abstract
«En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV», er en
masteroppgave i generell pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for
studien er mitt eget virke som sosialarbeider i NAV, og en opplevelse av at refleksjon som
pedagogisk virkemiddel i sosialt arbeid etter etablering av NAV ikke lenger er anerkjent
slik jeg opplevde det var tidligere. Jeg vet både fra min utdannelse og fra min erfaring at
refleksjon som pedagogisk virkemiddel har vært anerkjent i sosialt arbeid, men opplever nå
at refleksjon i mindre grad vektlegges i arbeidet. Med dette utgangspunktet ønsket jeg å
reflektere over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV.
Studien er kvalitativ, og jeg har tatt utgangspunkt i meg selv og mine egne opplevelser av
virkeligheten, slik det fremstår for meg. Jeg er imidlertid bevisst at virkeligheten kan være
en annen utenfor meg selv. I arbeidet med studien har jeg benyttet organisasjonsteori,
reformteori og refleksjonsteori. For å reflektere over studiens tema, refleksjon, har jeg
valgt fortellingen som overordnet forskningsopplegg, og refleksjon og skriveprosess som
metode for å oppnå innsikt.
Konklusjonen etter arbeidet med studien er at refleksjon fremdeles er ment å være en
vesentlig del av sosialarbeiderens virke, også etter NAV. Denne erkjennelsen er både et
resultat av arbeidet med studien, men det er også et resultat av mitt daglige virke, fordi
refleksjon som pedagogisk virkemiddel, parallelt med mitt arbeid med studien har fått et
økt fokus gjennom sentrale dokumenter og satsinger i NAV.