• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk deltid MAPED
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk deltid MAPED
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV

Holager, Henriette Matheson
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master Holager 2014.pdf (489.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/277503
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk deltid MAPED [118]
Abstract
«En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV», er en

masteroppgave i generell pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for

studien er mitt eget virke som sosialarbeider i NAV, og en opplevelse av at refleksjon som

pedagogisk virkemiddel i sosialt arbeid etter etablering av NAV ikke lenger er anerkjent

slik jeg opplevde det var tidligere. Jeg vet både fra min utdannelse og fra min erfaring at

refleksjon som pedagogisk virkemiddel har vært anerkjent i sosialt arbeid, men opplever nå

at refleksjon i mindre grad vektlegges i arbeidet. Med dette utgangspunktet ønsket jeg å

reflektere over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV.

Studien er kvalitativ, og jeg har tatt utgangspunkt i meg selv og mine egne opplevelser av

virkeligheten, slik det fremstår for meg. Jeg er imidlertid bevisst at virkeligheten kan være

en annen utenfor meg selv. I arbeidet med studien har jeg benyttet organisasjonsteori,

reformteori og refleksjonsteori. For å reflektere over studiens tema, refleksjon, har jeg

valgt fortellingen som overordnet forskningsopplegg, og refleksjon og skriveprosess som

metode for å oppnå innsikt.

Konklusjonen etter arbeidet med studien er at refleksjon fremdeles er ment å være en

vesentlig del av sosialarbeiderens virke, også etter NAV. Denne erkjennelsen er både et

resultat av arbeidet med studien, men det er også et resultat av mitt daglige virke, fordi

refleksjon som pedagogisk virkemiddel, parallelt med mitt arbeid med studien har fått et

økt fokus gjennom sentrale dokumenter og satsinger i NAV.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit