Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyversen, Therese Garshol
dc.contributor.authorSkaret, Anne
dc.date.accessioned2021-09-16T14:03:57Z
dc.date.available2021-09-16T14:03:57Z
dc.date.created2021-06-16T11:51:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationUNIPED. 2021, 44 (2), 117-129.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778680
dc.descriptionCopyright © 2021 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC BY 4.0 License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)en_US
dc.description.abstractArbeid med litteratur er en sentral oppgave for barnehagen, og norsk barnehagelærerutdanning har lang tradisjon for å undervise i barnelitteratur og litteraturformidling. Samtidig eksisterer det lite forskningsbasert kunnskap om hvordan barnehagelærerstudenter utvikler seg som litteraturformidlere. Denne artikkelen undersøker et utvalg barnehagelærerstudenters profesjonelle identitetskonstruksjoner på vei mot litteraturformidlerrollen. Gjennom kvalitative forskningsintervjuer med 16 barnehagelærerstudenter som i sitt femte semester tar et norskfaglig fordypningsemne, utforskes studentenes profesjonelle identitet som litteraturformidlere i et deltakerperspektiv. Sentrale funn er at studentenes profesjonelle identitet kommer til uttrykk gjennom høy oppslutning om fagkunnskap om barnelitteratur og litteraturformidling, noe som muliggjør en ‘grensekryssing’ mellom studiearenaens og praksisfeltets kunnskapskulturer. Videre kommer identitetskonstruksjoner til uttrykk i studentenes verdier, holdninger til og refleksjoner om litteraturformidlingens begrunnelser, bokutvalg og barnelesere. Profesjonelle identitetskonstruksjoner kommer også til uttrykk gjennom studentenes selvoppfatninger knyttet til litteraturformidlerrollen, som blant annet formes av måten studentene opplever at praksisfeltet tar imot og anerkjenner deres nyervervede litterære kompetanse.en_US
dc.description.abstractAbstract: Literature promotion is a central part of early childhood education, and Norwegian Early Childhood Teacher Education (ECTE) has a long-standing tradition of teaching children’s literature and literature pedagogy to its students. However, there is little research-based knowledge on how ECTE students develop as literature promoters. This article examines professional identity constructions among a selection of students in ECTE, towards this role. Through qualitative research interviews with 16 ECTE students who in their fifth semester had chosen an in-depth course in Norwegian, the students’ professional identities are examined in a participatory perspective. The findings show that professional identities are constructed through students’ positive perceptions of professional knowledge on children’s literature and literature promotion, which enables a transfer of knowledge cultures between the study arena and the practice field. Furthermore, identity constructions are evident in students’ values and attitudes concerning the justification of literature promotion, selection of books and child readers. Additionally, professional identity constructions are expressed through students’ self-perceptions as literature promoters, which among other things are shaped by the way the practice field receives and acknowledges the students’ newly acquired competencies in literature.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectprofesjonell identiteten_US
dc.subjectbarnehagelærerutdanningen_US
dc.subjectlitteraturformidlingen_US
dc.subjectbarnelitteraturen_US
dc.subjectprofessional identityen_US
dc.subjectEarly Childhood Teacher Educationen_US
dc.subjectliterature promotionen_US
dc.subjectchildren’s literatureen_US
dc.titlePå vei mot litteraturformidlerrollen: barnehagelærerstudenters profesjonelle identitetskonstruksjoneren_US
dc.title.alternativeBecoming a literature promoter: professional identity constructions among students in Early Childhood Teacher Educationen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber117-129en_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2021-02-04
dc.identifier.cristin1916107
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal