Å sette sammen det sammensatte. En undersøkelse av hvordan hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1 forberedes og synliggjøres i videregående skolers lokale fagplaner.
Abstract
Norsk sammendrag:
Denne masteroppgaven undersøker norske videregående skolers lokale læreplaner – fagplanene
– for hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1, gjeldende for undervisningsåret
2013/2014. Utgangspunktet for oppgaven ligger i en antagelse om at det erfares betydelig
forskjeller i musikkfagenes undervisningspraksis, på landsbasis. I arbeidet har jeg valgt å undersøke
hvordan undervisningen planlegges, og da videre om hovedområdet er tenkt som et
undervisningsfag avgrenset i tid, eller om det formuleres større visjoner på vegne av elevene,
som fremtidige, profesjonelle komponister.
Oppgavens teoridel er i hovedsak todelt. Først presenteres det historiske perspektivet på
undervisningsfaget komponering. Deretter følger en større teoridel hvor begrepet komponering
undersøkes, som ledd i å frembringe forståelser av og for hva komponering kan være.
Deretter følger en presentasjon av Frede V. Nielsens (1998) perspektiver på musikkdidaktikk.
Materialet danner videre grunnlaget for en prosessmodell, hvor jeg forsøker å illustrere komponeringsprosessens
kontinuum, der hvor undervisningsfag og basisfag går inn i og over i
hverandre. Til sist i teoridelen beskrives læreplanbegrepet, med hovedvekt på Hanken og Johansens
(1998, 2013) redegjørelser.
14 skoler har bidratt til dette prosjektet. På forespørsel har disse oversendt egne fagplaner,
slik at jeg kan beskrive og sammenligne fagplanenes tekstuelle innhold. Teorikapitlene danner
perspektivet for dette datamaterialet, og gjennom denne prosessen vil et bilde av det planlagte
hovedområdet komponering tegnes. Jeg har også gjennomført tre intervjuer med utvalgte
informanter, mest for å få frem perspektiver fra faglærernes eget forhold til fagplanen.
Gjennom dette vil oppgavens problemstillinger besvares, og konklusjonen gir dermed et utgangspunkt
for videre forskning på komponering i videregående opplæring.
Konklusjonen avslører et hovedområde som later til å være prisgitt læreren – hvem enn
det måtte være – og dennes evne til å forvalte faget. Det er store ulikheter i planarbeidet for
hovedområdet, til tross for at de ulike skolene forholder seg til det samme Læreplanverket for
Kunnskapsløftet. Det er i de fleste tilfeller lite som peker på hovedområdet som et grunnlag
for en senere profesjon. For å styrke hovedområdet bør det igangsettes et større evalueringsarbeid
av hele musikkfaget i videregående opplæring, både for å styrke faget i seg selv, og for
å øke bevisstheten om musikkfagets eksistens, i skolen og i samfunnet. English abstract:
Composing complexity.
This thesis examines local curricula in Norwegian high schools for the composition subject in
Musikk fordypning 1 (i.e. Music specialization), for the academic year 2013/2014. The hypothetic
assumption for this thesis is that students experience differences in how the music subjects
are being taught nationwide. In my research I have chosen to study how teaching is
planned, and whether composition is intended as a teaching bounded in time, or if there are
formulations of bigger visions on behalf of the students, as future professional composers.
Several factors are taken into consideration in order to investigate these issues.
The theoretical part of this thesis is twofold. First I present a historical perspective on
composition as a subject. Next I present a theoretical chapter where the concept of composition
is examined in an effort to recognize understandings of what composition can be. Also
music didactics according to Frede V Nielsen (1998) is represented in this chapter. Based on
this material I present a process model where I illustrate the continuum of the composition
process, where composition as school subject and as basic subject meet and overlap. Finally,
this theoretical chapter explains the curriculum concept, with emphasis on the accounts of
Hanken and Johansen (1998, 2013).
In this project 14 schools nationwide have contributed with their local curricula, on my
request, allowing me to describe and compare the curricula´s textual contents. The theoretical
chapters form the perspective for this data material and thereby this process will draw a picture
of the planned composition subject. I have also conducted three interviews with selected
informants, with the intention to get to know the perspectives of the teachers´ own relationship
with the curriculum. Through this, the thesis issue is being disclosed and the conclusions
provide a starting point for further research on composition in high school.
The conclusion of this thesis reveals an impression of a composition subject left on it´s
own, in the hands of the individual teacher, who that may be. There are large disparities in
how the composition subject is being planned in high school, in spite of one common National
curriculum for knowledge promotion. In most cases there is little that points out the composition
subject as being a basis for a subsequent profession. To enforce the composition subject
there should be initiated a major evaluation work of the entire field of music in high
school, both to strengthen the music subject in it self, and to raise awareness about the music
subject´s existence, in school and in society.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.