• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å sette sammen det sammensatte. En undersøkelse av hvordan hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1 forberedes og synliggjøres i videregående skolers lokale fagplaner.

Stavsøien, Geir F.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Stavsoeien.pdf (1.599Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/279882
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language [93]
Abstract
Norsk sammendrag:

Denne masteroppgaven undersøker norske videregående skolers lokale læreplaner – fagplanene

– for hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1, gjeldende for undervisningsåret

2013/2014. Utgangspunktet for oppgaven ligger i en antagelse om at det erfares betydelig

forskjeller i musikkfagenes undervisningspraksis, på landsbasis. I arbeidet har jeg valgt å undersøke

hvordan undervisningen planlegges, og da videre om hovedområdet er tenkt som et

undervisningsfag avgrenset i tid, eller om det formuleres større visjoner på vegne av elevene,

som fremtidige, profesjonelle komponister.

Oppgavens teoridel er i hovedsak todelt. Først presenteres det historiske perspektivet på

undervisningsfaget komponering. Deretter følger en større teoridel hvor begrepet komponering

undersøkes, som ledd i å frembringe forståelser av og for hva komponering kan være.

Deretter følger en presentasjon av Frede V. Nielsens (1998) perspektiver på musikkdidaktikk.

Materialet danner videre grunnlaget for en prosessmodell, hvor jeg forsøker å illustrere komponeringsprosessens

kontinuum, der hvor undervisningsfag og basisfag går inn i og over i

hverandre. Til sist i teoridelen beskrives læreplanbegrepet, med hovedvekt på Hanken og Johansens

(1998, 2013) redegjørelser.

14 skoler har bidratt til dette prosjektet. På forespørsel har disse oversendt egne fagplaner,

slik at jeg kan beskrive og sammenligne fagplanenes tekstuelle innhold. Teorikapitlene danner

perspektivet for dette datamaterialet, og gjennom denne prosessen vil et bilde av det planlagte

hovedområdet komponering tegnes. Jeg har også gjennomført tre intervjuer med utvalgte

informanter, mest for å få frem perspektiver fra faglærernes eget forhold til fagplanen.

Gjennom dette vil oppgavens problemstillinger besvares, og konklusjonen gir dermed et utgangspunkt

for videre forskning på komponering i videregående opplæring.

Konklusjonen avslører et hovedområde som later til å være prisgitt læreren – hvem enn

det måtte være – og dennes evne til å forvalte faget. Det er store ulikheter i planarbeidet for

hovedområdet, til tross for at de ulike skolene forholder seg til det samme Læreplanverket for

Kunnskapsløftet. Det er i de fleste tilfeller lite som peker på hovedområdet som et grunnlag

for en senere profesjon. For å styrke hovedområdet bør det igangsettes et større evalueringsarbeid

av hele musikkfaget i videregående opplæring, både for å styrke faget i seg selv, og for

å øke bevisstheten om musikkfagets eksistens, i skolen og i samfunnet.
 
English abstract:

Composing complexity.

This thesis examines local curricula in Norwegian high schools for the composition subject in

Musikk fordypning 1 (i.e. Music specialization), for the academic year 2013/2014. The hypothetic

assumption for this thesis is that students experience differences in how the music subjects

are being taught nationwide. In my research I have chosen to study how teaching is

planned, and whether composition is intended as a teaching bounded in time, or if there are

formulations of bigger visions on behalf of the students, as future professional composers.

Several factors are taken into consideration in order to investigate these issues.

The theoretical part of this thesis is twofold. First I present a historical perspective on

composition as a subject. Next I present a theoretical chapter where the concept of composition

is examined in an effort to recognize understandings of what composition can be. Also

music didactics according to Frede V Nielsen (1998) is represented in this chapter. Based on

this material I present a process model where I illustrate the continuum of the composition

process, where composition as school subject and as basic subject meet and overlap. Finally,

this theoretical chapter explains the curriculum concept, with emphasis on the accounts of

Hanken and Johansen (1998, 2013).

In this project 14 schools nationwide have contributed with their local curricula, on my

request, allowing me to describe and compare the curricula´s textual contents. The theoretical

chapters form the perspective for this data material and thereby this process will draw a picture

of the planned composition subject. I have also conducted three interviews with selected

informants, with the intention to get to know the perspectives of the teachers´ own relationship

with the curriculum. Through this, the thesis issue is being disclosed and the conclusions

provide a starting point for further research on composition in high school.

The conclusion of this thesis reveals an impression of a composition subject left on it´s

own, in the hands of the individual teacher, who that may be. There are large disparities in

how the composition subject is being planned in high school, in spite of one common National

curriculum for knowledge promotion. In most cases there is little that points out the composition

subject as being a basis for a subsequent profession. To enforce the composition subject

there should be initiated a major evaluation work of the entire field of music in high

school, both to strengthen the music subject in it self, and to raise awareness about the music

subject´s existence, in school and in society.
 
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit