Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAglen, Gry Sagmo
dc.date.accessioned2021-11-01T09:11:12Z
dc.date.available2021-11-01T09:11:12Z
dc.date.created2021-08-17T16:24:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordic Research in Music Education. 2021, 2 (1), 134-160.en_US
dc.identifier.issn2703-8041
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826752
dc.description©2021 Gry Sagmo Aglen. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY 4.0 License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).en_US
dc.description.abstractDenne artikkelen retter blikket mot praksisopplæringen i norske musikkpedagogiske utdanninger og har fokus på praksissamtalen, der tre parter fra utdanningsløpet møtes: student, faglærer og praksisveileder. Gjennom å observere studenters praksisundervisning i kulturskoler samt praksissamtaler knyttet til praksisundervisningen, er målet i denne artikkelen å utforske hvordan praksissamtalen fungerer som en arena der studentene tilegner seg profesjonsforståelse, samt hvilke forståelser av kulturskolelærerprofesjonen som framtrer i samtalene mellom de tre partene. Resultatene drøftes i lys av profesjonsteoretiske og sosiokulturelle forståelsesrammer.  Artikkelen argumenterer for viktigheten av studentenes aktive deltakelse i praksisfellesskapet, og løfter fram noen utfordringer tilknyttet praksissamtalen og relasjonene mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.en_US
dc.description.abstractABSTRACT: This article addresses the practicum training in Norwegian teacher educating programs, and focuses on the practicum conversation, where three participants of the teacher educating program meet: the student, the teacher educator and the practicum supervisor. By observing students’ practicum-related teaching in School of Music and Performing Arts (SMPA) as well as practicum conversations related to this teaching, the aim of this study is to investigate how the practicum conversation functions as an arena where students acquire professional understanding, as well as exploring the understandings of the SMPA teacher profession that appear in these conversations between the three participants. The results are discussed in light of theory of professions and socio-cultural learning theory. The article argues for the importance of students’ active participation in the community of practice, and highlights some challenges associated with the practice field.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkulturskolelæreren_US
dc.subjectmusikkpedagogisk utdanningen_US
dc.subjectpraksisundervisningen_US
dc.subjectprofesjonsforståelseen_US
dc.subjectpraksisfellesskapen_US
dc.subjectThe SMPA teacheren_US
dc.subjectmusic teacher educating programsen_US
dc.subjectpracticumen_US
dc.subjectprofessional understandingen_US
dc.subjectcommunity of practiceen_US
dc.titlePraksissamtalen i kulturskolelærerutdanninger. En arena for utvikling av studenters profesjonsforståelseen_US
dc.title.alternativeThe practicum conversation in School of Music and Performing Arts teacher educating programs. An arena for development of students’ professional understandingsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber134-160en_US
dc.source.volume2en_US
dc.source.journalNordic Research in Music Educationen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/nrme.v2.3020
dc.identifier.cristin1926719
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal