Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWasmuth, Gunn Kristin
dc.date.accessioned2021-11-03T12:19:37Z
dc.date.available2021-11-03T12:19:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2827587
dc.description.abstractDenne studien omhandler hvordan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s (2019-2020) fremstilling av tidlig innsats kan påvirke elevers opplevelse av mestring i skolen. Oppgaven er en teoretisk analyse ved bruk av Biestas teori om formålet med utdanning innenfor ulike pedagogiske tradisjoner. I tillegg baserer oppgaven seg på tidligere forskning og Banduras teori om mestring. Studiens bakgrunn er den store oppmerksomheten begrepet tidlig innsats har hatt i sammenheng med utdanning de siste tiårene. Det virker som det er en universell forståelse av innholdet i begrepet, men slik det fremkommer av denne og andre studier, viser de til at begrepet har en uklar definisjon. Det kan være med på at begrepet tolkes ulikt. Studien viser til hvordan pedagogisk forskning og arbeid de siste årene har blitt påvirket av den amerikanske Early Intervention satsingen. Det har ført til at den norske skole står i et slags krysspress mellom to ulike tradisjoner eller pedagogiske tilnærminger. Et av oppgavens tema handler om i hvilken pedagogisk tradisjon Stortingsmelding 6 kan plasseres innenfor; den angloamerikanske tradisjonen education, eller den kontinentale tradisjonen pädagogik. Dette utfra tiltakene som presenteres i stortingsmeldingen. Et av funnene i studien er at de fleste av Stortingsmelding 6`s tiltak i forhold til tidlig innsats, kan plasseres i en education tradisjon, og at det i ulik grad kan påvirke elevers opplevelse av mestring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.titleHvordan kan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s fremstilling av tidlig innsats påvirke elevers opplevelse av mestring i grunnskolen? : En teoretisk analyse ved bruk av Biesta teori om formålet med utdanning innenfor ulike pedagogiske tradisjoner.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber60en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel