Show simple item record

dc.contributor.authorSkrefsrud, Kjersti Ree
dc.date.accessioned2021-11-26T11:58:39Z
dc.date.available2021-11-26T11:58:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831663
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2021.en_US
dc.description.abstractNorsk: Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om nyankomne elevers opplevelse av opplæringen i grunnleggende norsk. I en norsk kontekst er det behov for økt kunnskap om nyankomne elever generelt og elevperspektivet spesielt, noe som kan føre til nye innsikter som igjen kan forbedre opplæringen, til elevenes beste. Problemstillingen jeg har arbeidet ut fra er følgende: Hvordan opplever nyankomne elever opplæringen i grunnleggende norsk, og hvilke faktorer mener de bør ligge til grunn for at de skal investere i egen språklæring? Det teoretiske rammeverket for studien er Bonny Nortons (2013a) investeringsteori, med hovedfokus på begrepene makt, identitet, investering og aktørskap. I tillegg benyttes Axel Honneths (2008) teori for å belyse betydningen av anerkjennelse som en potensiell positiv ytre påvirkning. Fenomenologien og hermeneutikken danner den vitenskapsteoretiske rammen for studien. Problemstillingen er belyst gjennom fem kvalitative elevintervjuer. Utvalget består av elever som er ferdig med sin grunnleggende norskopplæring, og som var fra 13 til 21 år på tidspunktet for datainnsamlingen. Studien har et retrospektivt perspektiv i og med at deltakerne ser tilbake på tiden med grunnleggende norskopplæring. Studien søker å utforske elevenes opplevelse, i tillegg til å konkretisere faktorer elevene mener har hatt betydning for deres mulighet og vilje til investering i språklæringen. Funnene indikerer et visst sammenfall av faktorer, som betydningen av god faglig og sosial tilrettelegging, og klassemiljøarbeid som skaper trygge læringsmiljø med åpenhet, raushet og forståelse for tilpasninger ut over det ordinære tilbudet. Ut fra funnene ser det også ut til at viktigere enn organiseringsmodeller og opplegg, er relasjonene til en genuint interessert lærer og til åpne medelever.en_US
dc.description.abstractEnglish: The purpose of this study is to explore newly arrived students’ experiences of instruction in basic Norwegian language. In the Norwegian context, there is a need for increased knowledge about newly arrived students in general and the students’ perspective in particular. Increased knowledge can lead to new insights that in turn can improve education for the benefit of students. The research question is: How do newly arrived students experience the education in basic Norwegian, and what factors do they consider important for investing in their own language learning? The theoretical framework for the study is Bonny Norton’s investment theory, with a focus on the concepts of power, identity, investment, and agency (Norton, 2013a). In addition, Axel Honneth’s (2008) theory is used to shed light on the importance of recognition as a potential positive external influence. Phenomenology and hermeneutics form the scientific theoretical framework for the study. The research question was explored through five qualitative student interviews. The sample consisted of students who had completed their basic Norwegian language training and were between 13 and 21 years old at the time of data collection. The study has a retrospective perspective in that participants reflected on their earlier experiences with basic Norwegian language training. The study seeks to explore students’ experiences with language learning, in addition to identifying factors that may have enhanced opportunity and willingness to invest in language learning. The findings indicated the importance of some common factors such as academic and social facilitation and safe learning environment characterized by openness, generosity, and understanding of students’ diverse needs. The findings also indicated that more important than organizational models are students’ relationships with genuinely interested teachers and peers.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMIKSen_US
dc.title«Hver dag på skolen så var det sånn – du kommer til å klare det!» Om nyankomne elever og opplæring i grunnleggende norsk - et elevperspektiven_US
dc.title.alternativeOn newly arrived immigrant students’ education in basic Norwegian - from a student perspectiveen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsispråken_US
dc.subject.nsinorsken_US
dc.subject.nsinorskopplæringen_US
dc.source.pagenumber107en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record