Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGolden, Anne
dc.contributor.authorJensen, Bård Uri
dc.contributor.authorSzymanska, Oliwia
dc.date.accessioned2021-11-30T12:19:17Z
dc.date.available2021-11-30T12:19:17Z
dc.date.created2021-10-02T16:08:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37(1-2), 107-132.en_US
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2832087
dc.descriptionFra og med 2017 er artiklene som publiseres i NOA lisensiert under en Creative Commons BY-SA 4.0 lisens. Artikkelen er også tilgjengelig på tidsskriftets nettside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1992.en_US
dc.description.abstractI denne artikkelen diskuterer vi ulike aspekter ved bruk av flervalgstest som metode i ordforrådsstudier med fokus på innlærere av norsk. Vi tar utgangspunkt i fire studier der denne metoden er brukt for å undersøke forståelse av norske metaforiske uttrykk, og drøfter ulike fenomen som framkommer i de ulike studiene. I tillegg presenterer vi noen betraktninger omkring statistisk analyse i slike studier og diskuterer mulige utfordringer som er knyttet til de valgene som tas. Fokuset er rettet hovedsakelig mot valg av uttrykk, utforming av distraktorer, kontekstens innvirkning og statistisk styrke. Siden fokuset vårt er på innlærere med et annet førstespråk enn norsk, diskuterer vi også hva ekvivalens mellom metaforiske uttrykk i ulike språk vil si, og bruker eksempler på forskjeller og likheter mellom norsk og polsk i denne sammenlikningen.en_US
dc.description.abstractAbstract: In this article, we discuss various aspects of using multiple choice tests as a method in vocabulary studies, focusing on learners of Norwegian. To illustrate the discussion, four studies in which this method has been applied to investigate comprehension of Norwegian metaphorical expressions are presented, and different methodological issues related to these studies are discussed. The discussion includes considerations on statistical analysis in this kind of studies and potential challenges that may result from methodological choices taken. The article focuses mainly on selecting expressions to be tested, constructing appropriate distractors for the test items, the impact of the context, and statistical power. As our focus is on learners, we also discuss the concept of equivalence in metaphorical expressions between languages, as well as implications of such equivalence for testing and analysing test results. The discussion on equivalence is illustrated by comparisons of metaphoric expressions in Norwegian and Polish.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectflervalgstesteren_US
dc.subjectmetaforeren_US
dc.subjectmetaforiske uttrykken_US
dc.subjectstatistisk styrkeen_US
dc.subjectnorsk som andrespråken_US
dc.subjectnorsk som fremmedspråken_US
dc.subjecttverrspråklig ekvivalensen_US
dc.subjectmultiple choice testsen_US
dc.subjectmetaphoren_US
dc.subjectmetaphoric expressionen_US
dc.subjectstatistical poweren_US
dc.subjectNorwegian as a second languageen_US
dc.subjectNorwegian as a foreign languageen_US
dc.subjectcross-linguistic equivalenceen_US
dc.titleFlervalgstester i studier av metaforforståelse blant norskinnlærereen_US
dc.title.alternativeMultiple choice tests in studies of metaphor comprehension among learners of Norwegianen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber107-132en_US
dc.source.volume37en_US
dc.source.journalNOA - Norsk som andrespråken_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.identifier.cristin1942568
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 302219en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 223265en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal