dc.contributor.author | Golden, Anne | |
dc.contributor.author | Jensen, Bård Uri | |
dc.contributor.author | Szymanska, Oliwia | |
dc.date.accessioned | 2021-11-30T12:19:17Z | |
dc.date.available | 2021-11-30T12:19:17Z | |
dc.date.created | 2021-10-02T16:08:27Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37(1-2), 107-132. | en_US |
dc.identifier.issn | 0801-3284 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2832087 | |
dc.description | Fra og med 2017 er artiklene som publiseres i NOA lisensiert under en Creative Commons BY-SA 4.0 lisens.
Artikkelen er også tilgjengelig på tidsskriftets nettside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1992. | en_US |
dc.description.abstract | I denne artikkelen diskuterer vi ulike aspekter ved bruk av flervalgstest som metode i ordforrådsstudier med fokus på innlærere av norsk. Vi tar utgangspunkt i fire studier der denne metoden er brukt for å undersøke forståelse av norske metaforiske uttrykk, og drøfter ulike fenomen som framkommer i de ulike studiene. I tillegg presenterer vi noen betraktninger omkring statistisk analyse i slike studier og diskuterer mulige utfordringer som er knyttet til de valgene som tas. Fokuset er rettet hovedsakelig mot valg av uttrykk, utforming av distraktorer, kontekstens innvirkning og statistisk styrke. Siden fokuset vårt er på innlærere med et annet førstespråk enn norsk, diskuterer vi også hva ekvivalens mellom metaforiske uttrykk i ulike språk vil si, og bruker eksempler på forskjeller og likheter mellom norsk og polsk i denne sammenlikningen. | en_US |
dc.description.abstract | Abstract:
In this article, we discuss various aspects of using multiple choice tests as a method in vocabulary studies, focusing on learners of Norwegian. To illustrate the discussion, four studies in which this method has been applied to investigate comprehension of Norwegian metaphorical expressions are presented, and different methodological issues related to these studies are discussed. The discussion includes considerations on statistical analysis in this kind of studies and potential challenges that may result from methodological choices taken. The article focuses mainly on selecting expressions to be tested, constructing appropriate distractors for the test items, the impact of the context, and statistical power. As our focus is on learners, we also discuss the concept of equivalence in metaphorical expressions between languages, as well as implications of such equivalence for testing and analysing test results. The discussion on equivalence is illustrated by comparisons of metaphoric expressions in Norwegian and Polish. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | flervalgstester | en_US |
dc.subject | metaforer | en_US |
dc.subject | metaforiske uttrykk | en_US |
dc.subject | statistisk styrke | en_US |
dc.subject | norsk som andrespråk | en_US |
dc.subject | norsk som fremmedspråk | en_US |
dc.subject | tverrspråklig ekvivalens | en_US |
dc.subject | multiple choice tests | en_US |
dc.subject | metaphor | en_US |
dc.subject | metaphoric expression | en_US |
dc.subject | statistical power | en_US |
dc.subject | Norwegian as a second language | en_US |
dc.subject | Norwegian as a foreign language | en_US |
dc.subject | cross-linguistic equivalence | en_US |
dc.title | Flervalgstester i studier av metaforforståelse blant norskinnlærere | en_US |
dc.title.alternative | Multiple choice tests in studies of metaphor comprehension among learners of Norwegian | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 107-132 | en_US |
dc.source.volume | 37 | en_US |
dc.source.journal | NOA - Norsk som andrespråk | en_US |
dc.source.issue | 1-2 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1942568 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 302219 | en_US |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 223265 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |