Show simple item record

dc.contributor.authorHelstad, Kristin
dc.contributor.authorØiestad, Per Arne
dc.date.accessioned2021-12-02T12:27:46Z
dc.date.available2021-12-02T12:27:46Z
dc.date.created2021-09-21T09:30:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2021, 5 (2), 24-38.en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2832572
dc.descriptionCopyright © 2021 Kristin Helstad, Per Arne Øiestad.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en_US
dc.description.abstractUndervisning består av komplekse handlinger der lærere leder læringsprosesser og kontinuerlig må balansere ulike hensyn opp mot hverandre. Å tenke som en dramaturg kan bidra til å bevisstgjøre og profesjonalisere det didaktiske arbeidet i klasserommet. I denne artikkelen undersøker vi hva dramaturgisk didaktikk kan innebære, og vi ser nærmere på hvordan dramaturgiske begreper og verktøy kan stimulere og utvikle lærerens iscenesettelse av undervisning. Artikkelen er et teoretisk bidrag til klasseromforskning der et læringsperspektiv på undervisning koples med et dramaturgisk perspektiv. Til grunn ligger en praksisrettet forskningstilnærming, der en lærer i drama- og teaterfag i videregående skole har samarbeidet med en skoleforsker om å utvikle nye forståelser av didaktisk arbeid. Vi illustrerer tenkningen i form av en læringssirkel, der aristotelisk dramaturgi og begrepene entré og sorti rammer inn en begynnelse og en slutt i et undervisningsforløp. Dramaturgisk didaktikk forstås som virksomme handlinger som blir satt i spill i dette mellomrommet, der læreren tilrettelegger for læring i klassefellesskapet, og der elevene over tid får bryne seg på faglig og relasjonelt arbeid. Ved å hente inspirasjon fra regissørens arbeid i teatret, viser vi at en dramaturgisk tenkemåte kan ha sterk forklaringskraft for arbeid i klasserommet.en_US
dc.description.abstractAbstract: Teaching consists of complex actions where teachers lead processes of learning and continuously have to balance different considerations. Using dramaturgy as a tool helps raise awareness and professionalize teachers’ work in the classroom. In this article, we examine what dramaturgical didactics might entail, and how dramaturgical concepts and tools may stimulate and develop teaching. The point of departure is a practice-oriented research approach where a teacher in drama in upper secondary school collaborated with a school researcher on understandings of teaching. The article is a theoretical contribution to classroom research where we combine a learning perspective and a dramaturgical perspective. We illustrate the theory by presenting a dramaturgical learning circle that may serve as a tool for teaching. The concepts of ‘entrance’ and ‘exit’ frame a beginning and an end in a teaching process. Dramaturgical didactics involve active actions, where the teacher facilitates for a fruitful learning community and where the students, over time, work on the subjects and the resources at play with learning as the ultimate goal. Although the dramaturgical learning circle is developed in a specific context, the underlying thinking might be used in similar contexts. By drawing inspiration from the director’s work in the theater, the article illuminates that a dramaturgical way of thinking may have a strong explanatory power for teachers’ work on all educational levels.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdramaturgisk didaktikken_US
dc.subjectklasseromsforskningen_US
dc.subjectlæringssirkelen_US
dc.subjectpraksisrettet forskningen_US
dc.subjectundervisningsforløpen_US
dc.subjectdramaturgical didacticsen_US
dc.subjectlearning circleen_US
dc.subjectclassroom researchen_US
dc.subjectpractice-oriented researchen_US
dc.subjectteaching processen_US
dc.titleMellom entré og sorti – dramaturgisk didaktikk i klasserommeten_US
dc.title.alternativeBetween ‘entrance’ and ‘exit’ – dramaturgical didactics in the classroomen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber24-38en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/jased.v5.2659
dc.identifier.cristin1936397
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal