dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å bidra med mer kunnskap om lean som medarbeiderdreven
innovasjon i offentlig sektor. Med utgangspunkt i tidligere forskning på tjenesteinnovasjon tar studien
sikte på å belyse i hvilken grad lean er med på å fremme og/eller hemme medarbeiderdrevet
innovasjon i offentlig tjenesteyting.be
Teorigrunnlaget består av litteratur om organisasjon og tjenester. Studien belyser tema som
innovasjon, innovasjonsprosesser, medarbeiderdrevet innovasjon, drivkrefter og barrierer for
innovasjon. Studien ser nærmere på hvilke aktører som deltar i medarbeiderdrevet innovasjon som
lean, og har blant annet diskutert i hvilken grad de ulike aktørene har påvirkning på
innovasjonsprosessen.
Problemstillingen er besvart gjennom en kvalitativ casestudie ved et sykehus. Det ble gjennomført
intervju med aktører på alle nivå i en lean-prosess. Det inkluderer både ledere og medarbeidere, leger
og andre helsefaglige medarbeidere. Casestudien viser hvordan aktørene opplever
innovasjonsprosessen; samspill, innflytelse, engasjement, drivkrefter og barrierer.
Data fra casestudien er analysert og presentert i forhold til fire ulike intervjuguider og fire
forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene bidrar til å belyse problemstillingen.
Resultatene viser at lean har både en fremmende og en hemmende effekt på medarbeiderdrevet
innovasjon, med overvekt på det positive. Lean kan bidra positivt til en rekke innovasjonsfremmende
faktorer, først og fremst ved å tilrettelegge for medarbeiderinvolvering og systematisk
innovasjonsarbeid. Lean viser tegn til å være sårbart dersom aktørene ikke forplikter seg til å følge
avtalte prosess-steg og vedtatte prosedyrer. | nb_NO |