Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensvoll, Gry
dc.date.accessioned2015-05-18T08:34:01Z
dc.date.available2015-05-18T08:34:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283666
dc.description.abstractBarnehagen er en viktig språklæringsarena for minoritetsspråklige barn som skal tilegne seg norsk. Kvaliteten på barnehagenes språkmiljø påvirker barnas språktilegnelse. Denne oppgaven bygger på individuelle, kvalitative forsknings intervjuer med fem førskolelærere, samt observasjoner av språklige samspillsituasjoner mellom de fagansvarlige og minoritetsspråklige barn i deres barnehage. Det empiriske materialet er basert på disse observasjonene samt førskolelærernes egne oppfatninger om sin innsats i forhold til språkmiljø. Formålet med undersøkelsen var å undersøke hvordan de fem førskolelærerne vektla samtalene i den uformelle læringstiden i barnehagen, som språkstimulering for minoritetsspråklige barn med norskspråkrelaterte vansker. Resultatene fra analysen av intervjuene viser at alle førskolelærerne i undersøkelsen mener at det er viktig å bruke hverdagssamtalene som språkstimulerende tiltak for minoritetsspråklige barn med norskspråkrelaterte vansker. I observasjonsperioden var imidlertid realiteten en annen for flere av barnehagene. Det var til dels store forskjeller mellom hvordan eller i hvilken grad de fagansvarlige brukte den uformelle læringstiden i barnehagen til språkfremmende samtaler med barna rundt det barnet var opptatt av. Faktorer som påvirket barnehagenes språkmiljø var blant annet; de fagansvarliges samtaleferdigheter i forhold til barn, hvilket syn de fagansvarlige hadde på voksen deltagelse i lek, på hvilket tidspunkt de mente minoritetsspråklige barn med norskspråkrelaterte vansker trengte hjelp, stabilitet i personalgruppa og i hvilken grad og hvordan de hadde jobbet med eget språkmiljø. Undersøkelsen viser at det er til dels store forskjeller på de fem barnehagenes språkmiljø. Språkstimuleringen i den uformelle læringstiden i barnehagene i forhold til enkeltbarn, var i liten grad bygd på systematikk og målretting. Min oppfatning er at for enkelte barn som var med i undersøkelsen var kvaliteten på og mengden av eksponeringen av andrespråket for liten. Undersøkelsen viser at mengden av oppmerksomhet barna fikk i noen av barnehagene var skjevt fordelt i observasjonsperioden. Ingen av barnehagene i undersøkelsen hadde tospråklige fagpersoner som kunne støtte de minoritetsspråklige barna i deres andrespråk tilegnelse. Barna hadde dermed ingen mulighet til å støtte seg på morsmålet samtidig som de lærte seg norsk. Det er grunn til å anta at dette er med på å øke disse barnas utfordringer i forhold til å tilegne seg norsk i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.titleMinoritetsspråklige barnehagebarn med norskspråkrelaterte vansker : Hvilken mulighet har de til å tilegne seg et norsk språk i barnehagen, som kan gi grunnlag for senere læring i skolen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel