• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Kropp i kroppsøving» - En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres kroppsforståelse

Arnekleiv, Sjur Slettvold
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Arnekleiv, Sjur Slettvold.PDF (821.9Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2838785
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI [21]
Sammendrag
Hensikten med denne kvalitative studien er å belyse hva slags forståelse kroppsøvingslærere har av kropp, og hvordan dette kommer til uttrykk i lærernes erfaringer og refleksjoner relatert til deres undervisningspraksis.

Datagrunnlaget har blitt skapt gjennom kvalitative semi-strukturerte intervjuer med syv kroppsøvingslærere fra to ungdomsskoler. Disse dataene er analysert i tråd med en tematisk analysemetode. Dette har så blitt diskutert i lys av det teoretiske rammeverket for studien, som innebærer ulike forståelser av kropp. Tre teoretiske hovedperspektiver benyttes for å forstå kroppsøvingslæreres forståelse: kroppen som objekt, kroppen som subjekt, og kroppen som sosial konstruksjon.

Mine funn antyder at læreres kroppsforståelse baserer seg på en objektiv forståelse. Selv om lærerne vektla subjektive dimensjoner som mestring og bevegelsesglede i aktivitet, blir den fysiske kroppen forstått både som elevenes forutsetninger, og som et grunnlag for mestring. Elevenes fysiske ferdigheter og forutsetninger utgjør også et grunnlag for kategorisering av flinke og mindre flinke elever, og som videre fører til fysiske og sosiale skiller i undervisningen.

Det poengteres at kroppsøvingsfaget er en arena hvor kroppen blir synlig. Lærerne vektla dermed å skape aksept og respekt for hverandres forskjeller. Denne forskjelligheten innebar imidlertid å omhandle den fysiske kroppen, noe som taler i retning av at lærerne bygger sin forståelse av kropp som objekt. Videre, relatert til fagfornyelsen, viser denne studien at lærere forstår begrepet «kroppslig læring» med et utgangspunkt at kroppen er i bevegelse. Hvordan dette kommer til uttrykk i lærernes praksis, gjenstår som et tema for videre utforsking.

Nøkkelord: kropp i kroppsøving, kroppsforståelse, perspektiver på kropp, kroppsøving, forutsetninger, kroppslig læring.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit