Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArnekleiv, Sjur Slettvold
dc.date.accessioned2022-01-22T12:54:12Z
dc.date.available2022-01-22T12:54:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838785
dc.description.abstractHensikten med denne kvalitative studien er å belyse hva slags forståelse kroppsøvingslærere har av kropp, og hvordan dette kommer til uttrykk i lærernes erfaringer og refleksjoner relatert til deres undervisningspraksis. Datagrunnlaget har blitt skapt gjennom kvalitative semi-strukturerte intervjuer med syv kroppsøvingslærere fra to ungdomsskoler. Disse dataene er analysert i tråd med en tematisk analysemetode. Dette har så blitt diskutert i lys av det teoretiske rammeverket for studien, som innebærer ulike forståelser av kropp. Tre teoretiske hovedperspektiver benyttes for å forstå kroppsøvingslæreres forståelse: kroppen som objekt, kroppen som subjekt, og kroppen som sosial konstruksjon. Mine funn antyder at læreres kroppsforståelse baserer seg på en objektiv forståelse. Selv om lærerne vektla subjektive dimensjoner som mestring og bevegelsesglede i aktivitet, blir den fysiske kroppen forstått både som elevenes forutsetninger, og som et grunnlag for mestring. Elevenes fysiske ferdigheter og forutsetninger utgjør også et grunnlag for kategorisering av flinke og mindre flinke elever, og som videre fører til fysiske og sosiale skiller i undervisningen. Det poengteres at kroppsøvingsfaget er en arena hvor kroppen blir synlig. Lærerne vektla dermed å skape aksept og respekt for hverandres forskjeller. Denne forskjelligheten innebar imidlertid å omhandle den fysiske kroppen, noe som taler i retning av at lærerne bygger sin forståelse av kropp som objekt. Videre, relatert til fagfornyelsen, viser denne studien at lærere forstår begrepet «kroppslig læring» med et utgangspunkt at kroppen er i bevegelse. Hvordan dette kommer til uttrykk i lærernes praksis, gjenstår som et tema for videre utforsking. Nøkkelord: kropp i kroppsøving, kroppsforståelse, perspektiver på kropp, kroppsøving, forutsetninger, kroppslig læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkroppen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.title«Kropp i kroppsøving» - En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres kroppsforståelseen_US
dc.title.alternative«Body in physical education» - A qualitative study of physical education teachers’ body perceptionen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330en_US
dc.source.pagenumber103en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel