Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGransjøen, Tone
dc.date.accessioned2022-01-25T09:29:35Z
dc.date.available2022-01-25T09:29:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2839129
dc.description.abstractDenne oppgaven er en undersøkelse av ulike sider ved personalets praksiser omkring lek i barnehagen, og hvordan disse kan forstås i samsvar med det helsefremmende mandatet som rammeplanen understreker. Undersøkelsesprosessen bestod av observasjon og intervjuer av 4 ansatte på èn avdeling i èn barnehage på Østlandet. Datagrunnlaget består av personalets egne tanker og erfaringer i tillegg til observasjon av deres praksiser omkring leken. Observasjoner av lek og lekende barn inngår også i materialet. Bakgrunnen for valg av tema, knyttes til muligheten for å se personalets arbeid omkring lek og de ulike kravene i rammeplanen i sammenheng. Jeg har lenge vært opptatt av lekens betydning for barn, samtidig som jeg også interesserer meg for betydningen av det psykososiale miljøet i barnegrupper. Dette er to viktige dimensjoner ved livet i barnehagen, og jeg ønsket derfor å undersøke muligheten for å se leken og det helsefremmende mandatet,som rammeplanen understreker, i sammenheng med hverandre. Dermed falt valget på følgende problemstilling: Hvordan kan personalets arbeid med og omkring lek forstås i lys av barnehagens helsefremmende mandat -i et psykososialt perspektiv? Studien min viser at personalet er opptatt av barns egen opplevelsesverden og perspektiver, og at deres hovedbegrunnelse for å prioritere lek, nettopp knyttes til leken som barnas eget univers. Dataene tegner et bilde av personalet som lyttende og imøtekommende overfor barnas initiativer og interesser, og fleksibilitet i sine møter med dem.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.titleLekne initiativer og praksiser i barnehagen; I et psykososialt helsefremmende perspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber77en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel