The Presentation of Ethnic Minority Groups in the UK in Access to English: Social Studies: A Critical Discourse Analysis
Abstract
English:
This thesis looks at the presentation of ethnic minority groups in the UK in Access to English: Social Studies. The research question is “How are ethnic minority groups in the UK presented in chapter five of Access to English: Social Studies?” This research question is broken down into three sub-questions: “What are the Discourses on ethnic minorities in chapter five of Access to English: Social Studies?”, “How close to the reality of the situation for ethnic minorities in the UK is their portrayal in chapter five of Access to English: Social Studies?” and “How do the texts referring to ethnic minorities in chapter five of Access to English: Social Studies fulfil the curriculum goals for the English Social Study course?”
Chapter two looks at relevant theory in the field of Discourse Analysis, focusing on Michael Foucault, Jörgen Habermas, Pierre Bourdieu, Norman Fairclough and James Paul Gee. Relevant statistical data from censuses concerning ethnic minorities in the UK and an interpretation of the curriculum goals for the English Social Study course are also presented.
Chapter three focuses on the methodology of James Paul Gee for doing discourse analysis. In chapter four, the tools suggested by Gee are used to analyse the presentation of ethnic minorities in chapter five of Access to English: Social Studies. Focus in chapter four is on the chapter as a whole and on the six texts that refer to ethnic minorities in more detail. The three sub-questions are considered while analyzing these texts.
Chapter five looks at how else the curriculum goals may be covered by pupils following the English Social Studies course. Chapter six looks at the results of the analysis in light of the theoretical background, and considers the research question one final time. Norsk:
Denne oppgaven ser på framstillingen av etniske minoritetsgrupper i Storbritannia i Access to English: Social Studies. Hovedproblemstillingen er «Hvordan er etniske minoritetsgrupper framstilt i kapittel fem av Access to English: Social Studies?» Denne hovedproblemstillingen er delt inn i tre underproblemstillinger: «Hvilke diskurser finnes det om etniske minoriteter i kapittel fem av Access to English: Social Studies?», «Hvor nært den virkelige situasjonen for etniske minoritetsgrupper er framstillingen i kapittel fem av Access to English: Social Studies?» og «Hvordan oppfyller tekstene som refererer til etniske minoriteter i kapittel fem av Access to English: Social Studies læreplanmålene til kurset i samfunnsfaglig engelsk?»
Kapittel to ser på relevante teorier innenfor diskursanalyse, med fokus på Michael Foucault, Jörgen Habermas, Pierre Bourdieu, Norman Fairclough og James Paul Gee. Relevant statistikk fra folketellinger om etniske minoriteter i Storbritannia og en tolkning av læreplanmålene i samfunnsfaglig engelsk er også presentert.
Kapittel tre fokuserer på metodologien til James Paul Gee som kan brukes i diskursanalyse. I kapittel fire blir analyseverktøyet til Gee brukt til å analysere framstillingen av etniske minoriteter i kapittel fem av Access to English: Social Studies. Fokuset i kapittel fire er på kapittelet som en helhet og på de seks tekstene som handler om etniske minoriteter mer detaljert. De tre underproblemstillingene blir referert til mens tekstene analyseres.
Kapittel fem ser på hvordan læreplanmålene kan dekkes på andre måter av elevene som tar samfunnsfaglig engelsk. Kapittel seks ser på resultatene av analysen på bakgrunn av teorien og drøfter hovedproblemstillingen en siste gang.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.