Klassemiljøets betydning for læring
Abstract
Norsk:
Denne bacheloroppgaven handler om klassemiljø, hvorfor det er viktig for elevene, og hvordan læreren kan påvirke utviklingen av de sosiale relasjonene. Jeg har belyst aktuell teori, og intervjuet elever og kontaktlærer på femte trinn for å undersøke om det er samsvar mellom teori og hva elever og lærer tenker om klassemiljø. Vektlagte faktorer er klassemiljøets betydning for elevenes læringsbetingelser, kartlegging av relasjonene i det sosiale miljøet, formidling av verdier og holdninger, samt anerkjennelse.
Mine funn viser høy grad av samsvar mellom informantenes erfaringer og teoretisk stoff. De fleste intervjukandidatene har demonstrert gode evner til refleksjon for sin alder, og kontaktlærer fremstår som en erfaren klasseleder med stort engasjement for enkeltelever og deres trivsel på skolen. Elevene har mange synspunkter på hva som har stimulert den positive utviklingen i det psykososiale miljøet, og både direkte og indirekte peker de på profesjonelle og personlige egenskaper hos læreren som har hatt betydning i prosessen. Kontaktlærerens formidling av verdier som empati og ansvar for andres trivsel har vært viktig, i tillegg til planmessig klasseledelse. Læreren bekrefter elevenes uttalelser om et positivt klassemiljø, men understreker at et fremtidig støttende sosialt miljø forutsetter fortsatt fokus på å utvikle relasjonene i elevgruppa. English:
In this bachelor’s thesis I discuss the classroom environments importance to learning, and how teachers can influence the development of social relations. I have presented relevant theory, and interviewed students and teachers in the fifth grade to determine if there is correlation between theoretical research findings and students’ and teachers’ opinions about the classroom environment. Weighted factors are the class environment’s significance to students' learning requirements, mapping of relations in the social environment, communication of values and attitudes, as well as recognition.
My findings show a high degree of correlation between the informants' experiences and theoretical material. Most of the candidates that were interviewed have demonstrated excellent abilities to reflect, for their age-group, and the teacher appears to be experienced in class management, with great commitment to individual students and their well-being at school. The students interviewed have many views on what has stimulated the positive development in the psychosocial environment. Both directly and indirectly, they point out professional and personal skills of the teacher which have influenced the process. The teachers’ communication of values, such as empathy and responsibility for others' well-being has been important, in addition to systematic classroom management. The teacher confirms the students' statements about an existing positive classroom environment, but stresses that they must continue to focus on developing relationships to maintain an environment that is supportive and promotes the learning focus of the student group.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.