Hvordan oppleves rolleproblemer blant de ansatte i dagligvarehandelen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/286193Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne bacheloroppgaven er fokusert rundt temaene rolleproblemer og kommunikasjon og har som problemstilling; ”hvordan opplever serviceansatte i dagligvarebransjen rollekonflikter, rolletvetydighet og overbelastning knyttet til rolle”. Vi vil gjennom denne problemstillingen belyse problemer som oppstår knyttet til kommunikasjon og individuelle virkninger hos de ansatte.
Teorien vi har benyttet er grunnleggende rolleteori og rolleproblemer, som gir et bilde på hvilke faktorer som spiller inn for at det skal oppstå rolleproblemer, og hvordan man kan arbeide mot disse. Sentrale begreper er rollekonflikt, personkonflikt, interrollekonflikt, intersenderrollekonflikt, intrasenderrollekonflikt, rolletvetydighet og rolleoverbelastninger. Vi har også sett på kommunikasjonsteori og belyst de ulike plattformene og kanalene for kommunikasjon. Sentrale begreper er kommuniksjonsprosess, informasjonsflom, oppover-, nedover- og lateral kommunikasjon og kommunikasjonens fuksjoner.
En av oss arbeider selv i bedriften og vi har derfor gått inn i undersøkelsen med flere antakelser basert på hvordan rolleproblemer oppstår. Hensikten vår med denne oppgaven er å studere de antakelser vi selv har, samt studere andre virkninger og årsaker knyttet til problemstillingen.
Metoden vi har benyttet er en kvalitativ metode med et fenomenologisk forskningsdesign, der vi gikk inn i en dagligvarebutikk å intervjuet fem informanter. Dette ga oss et innblikk i deres egen oppfattelse av fenomenet rolleproblemer. Etter intervjuene kodet vi alle dataene basert på intervjuguiden vi hadde benyttet under alle intervjuene og drøftet deretter funnene opp mot teorien.
Funnen vi kom frem til gjennom vår undersøkelse svarer på problemstillingene vi hadde satt. Vi kom frem til at det eksisterer rollekonflikter og overbelastning i bedriften, og dette påvirker de ansatte i deres arbeidshverdag. Vi ble overrasket over at problemene i stor grad lå hos de i høyere stillinger og at flere av informantene hadde problemer i helt andre situasjoner enn hva vi hadde forventet. Kommunikasjon er også et svært relevant tema, da flere av konfliktene er basert på akkurat dette.
Vi har opparbeidet mye kunnskap rundt temaene og har kommet med noen tiltak som vi mener kan hjelpe bedriften mot rolleproblemene.