Sosiale medier som et tveegget sverd - En kvalitativ studie om tenåringsjenters opplevelser av online tilhørighet under Covid-19 pandemien
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2976049Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Bakgrunn
Hensikten med studien har vært å få en dypere forståelse av hvordan tenåringsjenter opplever egen bruk av sosiale medier under Covid-19 pandemien, og om denne bruken har formet samhandling, sosiale relasjoner og opplevelse av helse og livskvalitet. Problemstillingene som ble valgt for å besvare det overstående var: «Hvordan opplever tenåringsjenter egen bruk av sosiale medier under pandemien?» med underproblemstillingen: Hvordan opplever de at sosiale medier former samhandling, sosiale relasjoner og livskvalitet?
Metode
Studiens overordnede perspektiv baserer seg på den kvalitative forskningstradisjonen som støtter seg til teorier fra postmodernismen og sosial konstruktivisme. Datainnsamlingen bestod av syv semistrukturerte intervjuer med tenåringsjenter i alderen 14-15 år. Informantene ble intervjuet hver for seg, hvor datamaterialet deretter ble transkribert, kodet og analysert via tematisk analyse.
Resultater
Funn fra studien fremhever at fenomenet som studeres er et komplekst fenomen, der tenåringsjentene trekker frem positive og negative aspekter som følger med bruken av mediene under pandemien. Ulike komponenter ved sosiale medier ser ut til å være formet av sosiale helsedeterminanter og andre miljømessige faktorer som kan ha en betydning for jentenes opplevelse av god helse eller helseplager i større eller mindre grad.
Konklusjon
Resultatene viser at deltakelse i sosiale medier under pandemien i stor grad gjenspeiler tenåringsjentenes sosiale liv. Manglende fysiske og sosiale interaksjoner har ført til at mediekanalene har blitt et viktig møtepunkt for jentene og på denne måten påvirker deres opplevelser av en online tilhørighet. Imidlertid foretrekkes fysisk kontakt fremfor digital kontakt. Funnene fremhever hvordan helse og livskvalitet sammensmelter ulike former for online tilhørighet gjennom deltakelse og samhandling med andre jevnaldrende.
Nøkkelord: Tenåringsjenter, sosiale medier, Covid-19-pandemien, sosial tilhørighet. Abstract
Background and aim
The aim of this study was to gain a deeper understanding of teenage girls’ experiences of their use of social media during the Covid-19 pandemic, and how this might have affected their interactions, social relations and quality of life. To explore this phenomenon, the following research question was used; “How do teenage girls’ experience their use of social media during the pandemic?”, with a sub-research question “How do they experience that social media shapes interaction, social relationships and quality of life?”.
Method The study has a qualitative approach based on theories from postmodernism and social constructivism. The data collection consisted of seven semi-structured interviews with teenage girls aged 14-15 years. The informants were interviewed separately, where the data material was transcribed, coded and analyzed through thematic analysis. Results
Findings from the study show that the phenomenon being studied is complex. The participants show both opportunities and limitations of using social media during the pandemic. Various components of social media seemed to be shaped by social health determinants and other environmental factors that may have an impact on girls’ experience of good health or poor health, to a greater or lesser degree.
Conclusion
The results from the study revealed that participation in social media during the pandemic largely reflects teenage girls’ social lives. Lack of physical and social interactions have resulted in social media becoming an essential meeting point for the participants in a way that affect their experiences of online belonging. However, physical contact is preferred rather than digital contact. The findings show how health and quality of life merge different shapes of online affiliation through participation and interaction with other peers.
Keywords: Teenage girls, Social Media, Covid-19-pandemic, online belonging.