dc.description.abstract | I denne studien kan vi se at mellomlederne i miljøtjenesten har en viktig rolle både i organisasjonen og i den enkelte avdelingen i kommunene. De definerer seg selv som ledere og med definerte lederoppgaver. Jeg finner at de praktiserer en stor del av direkte ledelse, og de har en stor grad av innpass og påvirkningskraft i avdelingen. De innehar også en betydelig posisjon og rolle i forhold til å kommunisere og informere både kunnskap og gjennomføre oppgaver fra kommunenes ledergruppe og videre inn i egen avdeling. De mellomledere som hadde en helsefaglig bakgrunn virket som om de var tryggere i forhold til de endringer som var satt inn rundt brukerbehov og drift. Det virket også som om de mellomledere som hadde flere års erfaring uttrykte en større ro og styrke i situasjonen de sto i. På den andre siden så delte mellomlederne mange opplevelser og erfaringer knyttet til hvordan nye og uklare oppgaver og krav om raske endringer hadde kommet i tillegg til allerede utfordrende og omfattende lederoppgaver. De hadde brukt mye tid og krefter knyttet til drift og ting som «kom på», som økt innleie, omdisponering av personell og vikarressurser, og ikke minst forvirrende og tvetydige føringer knyttet til adgangskontroll og besøksforbud. Oppfølging av bekymrede ansatte og brukere, ansatte som selv var i risikosonen og økt dialog med pårørende og verger. Når vi ser på konkrete funn av læring i denne perioden bekrefter samtlige mellomledere at det har foregått mye læring både hos den enkelte og i avdelingene. Det er likevel vanskelig å trekke frem helt konkrete eksempler på læring som har ført til store endringer. Temaer som økt innføring og bruk av digitale verktøy, mer kunnskap og fokus på hygiene og smittevern er fellestrekk som alle har nevnt som gode læringsarenaer i denne perioden. God samhandling
ledergruppene er nevnt som en avgjørende faktor for å ha klart å håndtere nye og omfattende tiltak og restriksjoner gitt fra nasjonale og lokale myndigheter. Det blir rapportert som et godt samarbeid og høy gjennomføringsgrad av tiltak blant medarbeiderne i avdelingene. De har alle både ledere og medarbeidere måtte finne nye strukturer og aktiviteter i hverdagen etter at dag og aktivitetstilbudene ble stengt. Samhandling, kommunikasjon og opplæring sammen med samhandling på nye arenaer med tjenesten og brukergruppen har også vært stor, krevende og lærerik. | en_US |