Flisa-seminaret: Et resepsjonsstudium
Abstract
Norsk:
Flisa-seminaret var et lyrikkseminar som ble arrangert i Åsnes fra 1992-2003. Hvert seminar omhandlet ett eller to norske forfatterskap, og etter hvert seminar ble det utgitt en bok med akademiske artikler og essays om det aktuelle forfatterskapet. I denne masteravhandlingen undersøker jeg hvordan seminaret og skriftserien har påvirket den videre forskningen på forfatterskapene. Prosjektet er avgrenset til to casestudier av bøkene Tunn is: Om Olav H. Hauges forfattarskap (1994) og Steinens hvorfor er ditt hvorfor: Om Tor Ulvens forfatterskap (2003). I undersøkelsen har jeg funnet at artikkelforfatterne i Tunn is i stor grad har nylest Olav H. Hauges forfatterskap med et større fokus på 50-tallslyrikken og nyskapende bruk av litteraturteori i praksis, og Steinens hvorfor er ditt hvorfor har i stor grad vært startskuddet for den akademiske interessen for Tor Ulven. Denne avhandlingen er dermed et resepsjonsstudium der jeg undersøker skriftseriens verdi i forskning ved å studere hvor mange ganger artiklene i bøkene har blitt sitert og hvordan artiklene har blitt brukt i videre forskning. English:
This master thesis is called «The Flisa-seminar: A Reception Study». The Flisa-seminar was a poetry seminar arranged in Åsnes from 1992-2003. Each seminar revolved around one or two Norwegian authorships, and after each seminar a book with academic articles and essays was published on the authorship. In this master thesis I explore how the seminar and book series has influenced further research on the authorships. This project is limited to two case studies of the books Tunn is: Om Olav H. Hauges forfattarskap (1994) and Steinens hvorfor er ditt hvorfor: Om Tor Ulvens forfatterskap. In my research I have found that the authors of the articles in Tunn is have read Olav H. Hauge’s authorship in a new light, with a much greater focus on his poetry from the 1950’s, and the book also represents innovative use of literary theory in practice. Steinens hvorfor er ditt hvorfor has to a large extent been the start of a greater academic interest in Tor Ulven. This thesis is thus a reception study where I explore the value of these books in research, by studying how many times the articles in the books have been referred to, and how the articles have been used in further research.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2021.