Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValkvæ, Erlend Peter
dc.date.accessioned2022-07-07T13:58:23Z
dc.date.available2022-07-07T13:58:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003534
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2022.en_US
dc.description.abstractNorsk: Masteroppgaven “Ungdom i lovsangspraksis” utforsker hvordan ungdommer opplever lovsang og egen lovsangspraksis. Problemstillingen for studiet er: «Hvordan opplever ungdommene lovsang og egen lovsangspraksis?» Det empiriske materialet ble samlet inn i en etnografisk tilnærming gjennom flere observasjoner av ungdommer som utøver lovsang i en lovsangspraksis, og gjennom dybdeintervjuer med et utvalg av ungdom satt sammen med det for øye at de kunne gi en representasjon av de faktiske forhold i Norge. Empirien ble analysert, drøftet og sett i lys av teoretisk rammeverk med fokus på hvilke virkemidler ungdommen tar i bruk og hvilke funksjoner som er operative i lovsangspraksisen. En bakenforliggende motivasjon for studien var også å finne svar på om det finnes en sammenheng mellom opplæring i kirken og utnyttet potensial i lovsangspraksisen? Funnene viser at ungdommene har mye kunnskap, og mange ferdigheter. De er tilpasningsdyktige og løsningsorienterte. De tar i bruk en rekke virkemidler i sin lovsangspraksis. Både musikalske og ikke-musikalske virkemidler inngår i det som kan karakteriseres som et multimodalt samspill med stor innvirkning på sine deltakere. Bevisstheten rundt hva ungdommene egentlig ønsker å oppnå med sin praksis er lav, men et hovedfokus er at mennesker får erfare Gud. En større bevissthet rundt operative funksjoner, musikkens egenskaper samt et språk som kan håndtere og utnytte potensialet i en slik lovsangspraksis på en god måte er hensiktsmessig.en_US
dc.description.abstractEnglish: The master's thesis "Youth in worship music ministry" explores how young musicians experience their worship music and its practice. Its main research question is: "How do young people experience worship music and their worship practice?" The empirical material was collected in an ethnographic approach through several observations of young people practicing worship during a worship service, and through indepth interviews with a selection of young people put together with the aim that they could provide a representation of the actual conditions in Norway. The empirical data were analyzed, discussed, and seen in the light of the theoretical framework with a focus on which means the youth use and which functions are operational during a worship service. An underlying motivation for the research is to get an answer to whether there is a connection between musical training and teaching in the church and exploiting the potential within the practice of worship? The findings show that the young people who are engaged in a worship practice have a lot of musical knowledge and skills. They are adaptable and solution oriented. They use several means in their worship practice. Both musical and non-musical means are part of what can be characterized as a multimodal interaction with a great impact on its participants. The awareness of what they really want to achieve with their practice is partly absent, but one priority is that they want to make it easier for people to have an encounter with God. A greater awareness of operational functions, musical properties and a functional language can help to better handle and utilize the potential of such a worship practice in a good way.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMIKSen_US
dc.subjectlovsangen_US
dc.subjectungdomen_US
dc.titleUngdom i lovsangspraksisen_US
dc.title.alternativeYouth in worship music ministryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber105en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel