Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrustad, Liv Kari
dc.date.accessioned2022-07-07T14:36:25Z
dc.date.available2022-07-07T14:36:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003543
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2022.en_US
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av elevers opplevelse av å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Gjennom elevenes erfaringer skal denne masteroppgaven gi kunnskap om hvilke faktorer som oppleves å fremme språklig deltakelse i samhandling med talende kommunikasjonspartnere som eleven møter i sin hverdag. Kommunikasjonspartnere i denne studien er foreldre, lærere og ansatt i bolig. De ulike rollene har gjennom intervjuer delt sine erfaringer og opplevelser av tilrettelegging for bruk av ASK. Sammen med elevenes betraktninger, gir erfaringen til de ulike kommunikasjonspartnere en betydningsfull innsikt som har gitt denne studien et bredt perspektiv på avgjørende faktorer for å oppnå en funksjonell og inkluderende bruk av ASK. Studiens teoretiske forankring har holdepunkter til perspektiver innenfor det sosiokulturelle med hovedvekt på inkludering, sosial-kognitivt hvor utvikling av mestringstro står sentralt og system som peker på ulike språkmiljø og samarbeid mellom de ulike systemer. Sammen har de ulike perspektiver gitt besvarelsen av problemstillingen et bredt teoretisk grunnlag. Hensikten med denne studien er å sette søkelys på faktorer av betydning for språklig deltakelse, der elevenes perspektiv belyser bruk av ASK på ulike arenaer i hverdagen. Kommunikasjonspartnere i denne studien svarer fra sitt perspektiv om deres opplevelse av tilrettelegging for bruk av ASK. Drøftingen tar utgangspunkt i elevens perspektiv, gjennom ulike inkluderingsfaktorer, for å understreke betydningen av brukerens opplevelse av å kunne bruke sine uttrykksformer gjennom ASK. De tendenser som denne studien avdekker har klar sammenheng til de inkluderende faktorene, fellesskap, deltakelse, medvirkning og utbytte. Først og fremst viser disse faktorene til elevenes behov for bevisste og kompetente personer i sine omgivelser, som tar elevene på alvor, snakker med og ikke til, stiller spørsmål som gir elevene mulighet til å gi et fullverdig svar og venter til elevene har uttrykt seg ferdig. I tillegg utgjør samspillet mellom elev og involverte kommunikasjonspartnere en signifikant betydning for elevenes språklige muligheter. En praksis der samspillet kjennetegnes av positive forventning og bevissthet for de inkluderende faktorene, vil legge grunnlag for språklig fungering på alle livets arenaer.en_US
dc.description.abstractEnglish: This master thesis is a quantitative study of experiences of using augmentative end alternative communication (AAC). Through the pupils’ experiences, this thesis will provide knowledge about which factors are perceived to promote linguistic participation in interaction with speaking communication partners that the pupils encounter in his/her everyday life. Communication partners in this study are parents, teachers and employees in the pupils’ own housing. Through interviews, the various roles have shared their experiences of facilitating the use of AAC. Together with the pupils’ considerations, the experience of the various communication partners provides a significant insight that has given this study a wide range of perspective on factors to achieve functional an inclusive use of AAC. The theoretical foundation of this study has perspectives within the social culture with an emphasis on inclusion, social-cognitive development of coping beliefs and systems that point to different linguistic environments and collaboration between the different systems. Together, the difference perspectives have given the thesis a wide theoretical basis. The purpose of this study is to highlight factors of importance for linguistic participation, where the pupils’ perspective sheds lights on the use of AAC in different activities in the everyday life. Communication partners in this study respond from their perspective through their adherence of facilitation of the use of AAC. The discussion is based on the pupils’ perspective, through various inclusive factors to emphasise the importance of the users’ experience of being able to use their way of expression themselves through AAC. The findings uncovered by this study are clearly related to the inclusive factors: fellowship, participation, co-determination, and benefits. First and foremost, these factors refer to the pupils’ need for conscious and competent people in their surroundings, who take them seriously, ask them questions that allow them to give a full-fledged answer and wait until they are finished responding. In addition, the interaction between the pupil and the communication partners involved is significant for the pupils’ linguistic possibilities. a practice where the interaction is characterised by positive expectations and awareness of the inclusive factors will establish the foundation for linguistic functioning in all areas of life.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMITOen_US
dc.subjectASKen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.titleFunksjonell og inkluderende bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon - ASK.en_US
dc.title.alternativeFunctional and inclusive use of augmentative and alternative communication – AAC.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber121en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel