dc.contributor.author | Vinjarengen, Rikke | |
dc.date.accessioned | 2022-07-15T08:49:01Z | |
dc.date.available | 2022-07-15T08:49:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3005690 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2021. | en_US |
dc.description.abstract | Norsk:
Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om barneskoleansattes refleksjoner knyttet til skolen som beskyttende faktor for elever som opplever samlivsbrudd mellom foreldrene. Problemstillingen ble utformet på følgende måte: «Hvilke refleksjoner gjør ansatte i barneskolen seg om skolen som beskyttende faktor for elever som opplever samlivsbrudd mellom foreldrene?» Målet med oppgaven er å sette lys på det faktum at samlivsbrudd kan være en krise for de barna som opplever det og at skolen har en rolle som beskyttende faktor, enten de vil eller ikke. Teorien som oppgaven forankres i er resiliensteori, anerkjennelsesteori og teori om tilknytning.
Studien har en kvalitativ tilnærming hvor informantene er fire barneskoleansatte som ble intervjuet en-til-en. Det kan sies at oppgaven har en induktiv tilnærming, fordi studien i all hovedsak er datastyrt. Det betyr at det er dataene som styrer hvordan studien kategoriseres og drøftes. I drøftingskapittelet drøftes derfor informantenes utsagn og teori for å kunne knyttes opp mot oppgavens problemstilling som baserer seg på: skolen som beskyttende faktor.
Funnene i undersøkelsen viser at informantene fokuserer på anerkjennelse, tilknytning og å innta barneperspektivet når de reflekterer rundt skolen som beskyttende faktor for elever som opplever samlivsbrudd mellom foreldrene. Disse prinsippene vektlegges derfor i stor grad i drøftingen og jeg forsøker å vise en sammenheng mellom dem. Videre vektla de informantene at ansvaret knyttet til elever som opplevde samlivsbrudd kunne føles for stort innimellom, noe de begrunnet i både manglende tid og kunnskap om samlivsbrudd. På bakgrunn av dette valgte jeg å drøfte hvem sitt ansvar det egentlig er å sørge for at skolen fungerer som en beskyttende faktor for elever som opplever samlivsbrudd. Videre valgte jeg å knytte informantenes opplevelser av samarbeid til drøftingen for å undersøke om det kunne finnes en form for løsning på informantenes utfordring. | en_US |
dc.description.abstract | English:
This master’s thesis in adopted education is about reflections of primary school staff related to school as a protective factor for pupils who experience their parents splitting up. The research question was formulated as follows: “What reflections do primary school staff make about the school as a protective factor for pupils who experience their parents splitting up?”. The purpose of this study is to shed light on the fact that marital breakdown can be a crisis for the children who experience it. In addition to that, the study points out that the school has a role as a protective factor, whether they want to or not. The theory in which the thesis is anchored in, is resilience theory, recognition theory and connection theory.
The study has a qualitative approach where the informants are four primary school employees who were interviewed one-on-one. It can be said that the thesis has an inductive approach, because the study is mainly computer-controlled. This means that it is the data that governs how the study is categorized and discussed. The discussion chapter therefore discusses the informants' statements and theory in order to be linked to the research question that is based on: the school as a protective factor.
The findings of the study show that the informants focus on recognition, connection and taking the child perspective when they reflect on school as a protective factor for students who experience their parents splitting up. These principles are therefore greatly emphasized in the discussion and I try to show a connection between them. Furthermore, the informants informed that the responsibility associated with students who their parents splitting up could feel too much at times, which they explained by both lack of time and knowledge about marital breakdowns. Based on this, I chose to discuss whose responsibility it really is to ensure that the school functions as a protective factor for pupils who experience their parents splitting up. Furthermore, I chose to link the informants 'experiences of collaboration to the discussion in order to investigate whether there could be a form of solution to the informants' challenge. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | MITO | en_US |
dc.title | Den trygge og gode voksne. Skolen som en beskyttende faktor for elever som opplever samlivsbrudd mellom foreldrene. | en_US |
dc.title.alternative | The safe and warm adult. School as a protective factor for pupils experiencing their parents splitting up. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 91 | en_US |