«Det er ikke lett, men det er viktig» En kvalitativ undersøkelse om inkludering og anerkjennelse i skolen
Abstract
Norsk:
Denne masteroppgaven handler om inkludering og anerkjennelse i skolen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan mener lærere de kan legge til rette for en inkluderende opplæring generelt og i korona-tider spesielt?». Studien undersøker læreres forståelse av hva begrepet inkludering innebærer, samt tanker om hvordan de kan drive en undervisningspraksis som inkluderer og anerkjenner hele elevmangfoldet. Fokuset er rettet mot læreres opplevelser med inkluderingsarbeid generelt og i tiden preget av covid-19.
I dette forskningsprosjektet ses inkludering fra et systemteoretisk perspektiv, med fokus på undervisningsnivå. Studien bygger på teori om inkludering, anerkjennelsesteorien til Axel Honneth og funn i andre nasjonale og internasjonale studier om læreres forståelse av inkluderingsbegrepet og hvordan inkludering kan iverksettes. Datamaterialet kommer fra semi-strukturerte intervju av fire lærere. For å få tak i meningsinnholdet i informantenes beskrivelser av tanker, forståelser og erfaringer, har jeg brukt tematisk analyse. Det kvalitative forskningsprosjektet har en fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapsteoretisk tilnærming.
Funnene i denne studien tydet på at lærerne anser inkluderende opplæring som gjeldende for alle elever. Lærerne så inkludering som et systemrettet arbeid, samtidig som de hadde fokus på eget ansvar for å tilpasse opplæringen til hver enkelt elev sine forutsetninger og behov. Alle elever skulle betraktes som og føle seg som en naturlig del av fellesskapet. Elevmangfold ble ansett som en berikelse, selv om mangfold også kan medføre utfordringer. Lærerne beskrev gode relasjoner mellom lærer og elever som betydningsfullt for en inkluderende opplæring. For å fremme inkluderingen av alle elever var det viktig å variere innhold, arbeidsmetoder og læringsaktiviteter i undervisningen, samt tilrettelegge for elevmedvirkning. I tiden med fjernundervisning våren 2020 opplevde lærerne arbeid med sosial inkludering som vanskelig. Lærerne ga uttrykk for sprikende opplevelser knyttet til arbeidet med faglig inkludering. For å fremme elevenes følelse av å være inkludert, fokuserte lærerne på å opprettholde rutiner, ha faste møtepunkter, daglig kontakt og tilrettelegge for elevsamarbeid. English:
This thesis examines inclusion and recognition of pupils in schools. The theme is based on the question: «How do teachers view their facilitation of an including education in general, and in corona-times especially?» Teachers’ understanding of the term “inclusion” is examined, as well as their thoughts about how their teaching practice can include and recognise student diversity. The focus is directed towards the teachers experience with school inclusion both in general, and during the covid pandemic.
The term inclusion is viewed through a systems theory, with focus on the teaching level. This thesis is based on theory of inclusion and Axel Honneth’s theory of recognition. Findings in other national and international studies on teachers' understanding of the concept and practise of inclusion are presented. The data material is based on semi structured interviews of four teachers. This qualitative study has a phenomenological and hermeneutical scientific approach, where the informants’ thoughts, understanding and experiences are thematically analysed.
The findings showed that teachers view an inclusive education to be applicable for all pupils. The teachers viewed inclusion to be a system-oriented work, as well as an adaptive education based on each pupil’s strengths and needs. All pupils should be viewed as a natural member of the class, both by the teacher, and by themselves. Even though diversity in the class could present some challenges, it was first and foremost considered as enrichment by the teachers. A good teacher-student-relationship was an important part of their inclusive practise. To enhance pupil inclusion, the teachers viewed varied contents, working methods and learning activities, as well as facilitating student participation, to be especially important. Based on the need for internet teaching due to covid-19, the teachers felt social inclusion to be a challenge. Divided opinions and experiences related to professional inclusion were expressed. To enhance the feeling of being included, the teachers viewed maintenance of routines, frequent meetings, daily contact and facilitation for student interactions, to be important.
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2021.