dc.contributor.author | Giæver, Katrine | |
dc.date.accessioned | 2022-08-23T13:58:43Z | |
dc.date.available | 2022-08-23T13:58:43Z | |
dc.date.created | 2020-01-29T12:00:50Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Prismet. 2019, 70 (4), 311-326. | en_US |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3013112 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen utforskes muligheten til å gi rom for barns livshistorier knyttet til religiøse praksiser i barnehagen. I lys av en fokusgruppesamtale om barnehagebarn som vokser opp i hjem med muslimske praksiser, diskuteres det hvorvidt barns livshistorier gis begrenset plass når de kommer i konflikt med personalets forståelse av hva som er barns grunnleggende behov. Fokusgruppen besto av barnehagelærerstudenter som jobbet deltid i barnehage, og barns tilnærming til ramadan og faste ble brukt som eksempel på praksiser som kan oppleves utfordrende i barnehagen. Diskusjonen har utgangspunkt i Hannah Arendts teorier om livshistorier og Mikhail Bakhtins diskursteori. Avslutningsvis foreslås noen alternative måter til å gi plass til ulike livshistorier knyttet til kulturelt og religiøst mangfold i barnehagen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å gi rom for muslimske barns tilnærming til faste i barnehagen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 311-326 | en_US |
dc.source.volume | 70 | en_US |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/pri.7508 | |
dc.identifier.cristin | 1785110 | |
cristin.unitcode | 209,5,5,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk – Lillehammer | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |