Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGiæver, Katrine
dc.date.accessioned2022-08-23T13:58:43Z
dc.date.available2022-08-23T13:58:43Z
dc.date.created2020-01-29T12:00:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPrismet. 2019, 70 (4), 311-326.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013112
dc.description.abstractI denne artikkelen utforskes muligheten til å gi rom for barns livshistorier knyttet til religiøse praksiser i barnehagen. I lys av en fokusgruppesamtale om barnehagebarn som vokser opp i hjem med muslimske praksiser, diskuteres det hvorvidt barns livshistorier gis begrenset plass når de kommer i konflikt med personalets forståelse av hva som er barns grunnleggende behov. Fokusgruppen besto av barnehagelærerstudenter som jobbet deltid i barnehage, og barns tilnærming til ramadan og faste ble brukt som eksempel på praksiser som kan oppleves utfordrende i barnehagen. Diskusjonen har utgangspunkt i Hannah Arendts teorier om livshistorier og Mikhail Bakhtins diskursteori. Avslutningsvis foreslås noen alternative måter til å gi plass til ulike livshistorier knyttet til kulturelt og religiøst mangfold i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleÅ gi rom for muslimske barns tilnærming til faste i barnehagenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber311-326en_US
dc.source.volume70en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.7508
dc.identifier.cristin1785110
cristin.unitcode209,5,5,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk – Lillehammer
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal