Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLarsen, Gina Skaret
dc.date.accessioned2022-09-20T16:10:21Z
dc.date.available2022-09-20T16:10:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111683710:36056779
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019294
dc.description.abstractSammendrag Ønsket med denne masterstudien er å opplyse og forklare om hvordan elever med fysisk funksjonshemming blir inkludert av kroppsøvingslæreren. Med andre ord er det å belyse hva kroppsøvingslærere fra ulike klassenivå (barneskolen, ungdomskolen og videregående) sitt syn på begrepet inkludering, begrepet fysisk funksjonshemming og hvordan de praktiserer inkludering av elever med fysisk funksjonshemming. Denne studiens teori og tidligere forskning er om begrepet funksjonshemming, begrepet fysisk funksjonshemming, tilpasset opplæring sett opp imot inkludering som, man kan dele i to der man har et bredt og et smalt syn på tilpasset opplæring og sosiokulturell læringsperspektiver. Det er også å sette sammen inkluderingen av elever med fysisk funksjonshemming i kroppsøving. Selve studien er kvalitativ. Metoden for å bringe med informasjon har vært intervju. Det ble gjennomført seks semi-strukturerte intervju av kroppsøvingslærere som har elever med fysisk funksjonshemming i sin klasse. Dataene for denne studien ble analysert igjennom tematisk analysemetode. I resultatet av denne studien viser det seg at kroppsøvingslærerne har ulike syn på hva begrepet fysisk funksjonshemming er. Det er noen av lærene som har et syn som er i tråd med den medisinske og den sosiale forståelsen av fysisk funksjonshemming. Begrepet tilpasset opplæring har også lærene et delt syn. Hvertfall når det kommer til det brede eller smale synet på tilpasset inkludering. Men at majoriteten benytter seg av det brede synet på tilpasset opplæring. Videre viser resultatet at det er mange av kroppsøvingslærerne som har for lite kunnskap og erfaring når det kommer til elever med fysisk funksjonshemming. Kroppsøvingslærerne selv ønsker at alle elvene skal kunne delta i den ordinære kroppsøvingstimen. Dette med bakgrunn for at elevene skal kunne få et best mulig sosialt og faglig utbytte. Nøkkelord: Tilpasset opplæring, inkludering, samarbeid, funksjonshemming, fysisk funksjonshemming.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan inkluderer kroppsøvingslærere elever med fysisk funksjonshemming, i kroppsøvingsfaget?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel