Barnehagelæreres vurderinger av flerspråklige barns språkutvikling
Abstract
Hovedmålet med denne oppgaven er å få innsikt i barnehagelæreres erfaringer i forbindelse med vurderinger av flerspråklige barns språkutvikling. Problemstillingen til oppgaven er: «Hva vektlegger barnehagelærere i arbeidet med vurderingen av flerspråklige barns språkutvikling?» For å bistå i forsøket på å besvare oppgaven, er det blitt laget fire forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet tar sikte på å finne ut på hvilke måter barnehagelærere tar hensyn til de flerspråklige barnas morsmål. Det andre forskningsspørsmålet søker å få innblikk i hva barnehagelærere vurderer at en språkkartlegging av flerspråklig barn kan bidra med til deres språkutvikling. Det tredje forskningsspørsmålet undersøker hvilke tiltak barnehagelærere benytter for å styrke de flerspråklige barnas språkutvikling. Det siste spør om hva barnehagelærere vektlegger i et inkluderende språkmiljø.
Oppgaven retter seg i stor grad mot flerspråklighet, og Cummins teorier om morsmålets betydning er sentrale i oppgaven. Språkkartlegging i barnehagen er tema som blir viet stor plass, hvor TRAS blir vektlagt i størst grad. Flerspråklige barn utgjør i dag ca. 19,5% av barn som går i barnehage, men det finnes ingen språkkartleggingsverktøy som egner seg til å vurdere deres språkutvikling.
Oppgaven følger et kvalitativt design med intervju som metode. Det ble intervjuet fire barnehagelærere for å få innsikt deres arbeid med flerspråklige barn. Analysen har vært teoridrevet og preget av de fire temaene som er nevnt. Hovedfunn i denne oppgaven viser at barnehagelærere i stor grad vektlegger egen kompetanse og er opptatt av å søke kunnskap for å stå sterkere i de språklige vurderingene av flerspråklige barn. De er alle opptatte av å anerkjenne morsmålets betydning og ser det som en viktig del av de flerspråklige barnas innlæring av et andrespråk. The main purpose of this paper is to gain insight into kindergarten teachers’ experiences and assessments when assessing bilingual children’s linguistic development. The main research question is stated as follows: “What do kindergarten teachers’ emphasize in their work with the assessment of bilingual children’s linguistic development?". Four research questions were developed to help answer this question. The first question attempts to understand how kindergarten teachers take into consideration bilingual children’s first language. The second question asks what kindergarten teachers believe language mapping can contribute with in bilingual children’s linguistic development. The third question examines what measures kindergarten teachers use to strengthen bilingual children’s linguistic development. The final question asks what kindergarten teachers focus on in an inclusive linguistic environment.
This paper’s primary focus is on bilingualism and Cummins theory on the importance of a child’s first language stands at its center. The paper dedicates a significant amount of space to language mapping, and TRAS most greatly. Bilingual children make up ca. 19,5% of children in kindergartens, but there exists no language mapping tool suitable to assess their linguistic development.
Qualitative research was chosen as the research design of this paper with interviews as its method. Four kindergarten teachers were interviewed to gain insight into their work with bilingual children. The analysis was theory driven and is characterized by the four posed research questions. The paper reveals that kindergarten teachers to a large extent rely on their own competence and are concerned with better understanding how to assess bilingual children’s linguistic development. It is important to them to recognize the importance of biilingual children’s first language, and they view it as an important part of their learning of a secondary language.