Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorJohnsen, Victoria Stensrud
dc.date.accessioned2022-09-20T16:11:22Z
dc.date.available2022-09-20T16:11:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111518709:84615300
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019345
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne studien er den bærende ideen om evolusjon i digitale læreverk på grunnskolen. Studiet omhandler det digitale læreverket skolenMin fra Cappelen Damm med fokus på undervisningsfaget naturfag. Det undersøkes også hvordan den bærende ideen om evolusjon er representert i den nye læreplanen i naturfag i form av progresjon. I studien benyttes det et rammeverk basert på Catleys kjernebegreper for å kunne vurdere i hvilken grad læreverket legger til rette for undervisning om den bærende ideen om evolusjon. Det samme rammeverket brukes også for å analysere representasjonen av den bærende ideen om evolusjon i læreplanen for naturfag. For å undersøke progresjonen innenfor den bærende ideen for evolusjon er Utdanningsdirektoratets verktøy for progresjon i kompetansemålene i naturfag brukt. Rammeverket og verktøyene brukes for å skape et mer nyansert bilde av fordelingen av den bærende ideen om evolusjon på alle trinn. Resultatene viser at både læreplanen og det digitale læreverket fremmer den bærende ideen om evolusjon både implisitt og eksplisitt. Resultatene fra læreplanen viser oss eksplisitt en lineær progresjon for kompetansemålene innenfor evolusjon, men dette betyr ikke at man kan jobbe for å bruke kompetansemålene som et nettverk som omhandler evolusjon som ikke havner i samme progresjon. I læreverket blir den bærende ideen om evolusjon presentert i mye mindre grad i form av begreper som omhandler evolusjon enn på en implisitt måte. Den eksplisitte presentasjonen av evolusjon er svært fraværende på småtrinnet trolig grunnet begrepsbruk. Derimot gir den implisitte presentasjonen av evolusjonsbegrepet et godt bilde på hvordan det presenteres gjennom hele småtrinnet, men vi må lete om vi ønsker å se etter evolusjon. Om dette læreverket har en fraværende eksplisitt fremstilling av den bærende ideen om evolusjon, kan det godt være andre læreverk som har lik ubalanse på samme områder. Vi vet ikke nok om dette og det kan være en fremtidig forskningsområdet. Det er viktig å skape bevisstgjøring av lærebøkenes rolle i den digitale tiden, slik at det kan inspirere andre til å vektlegge arbeidet sitt for å fremme de bærende ideene i fremtidige digitale læreverk.
dc.description.abstractThe starting point for this study is the big idea of evolution in digital learning materials in primary school. The study investigates the digital teaching material SkolenMin from Cappelen Damm with a focus on the teaching subject science. It also examines how the big idea of evolution is represented in the new curriculum in science in the form of progression. The study uses a framework based on Catley's core concepts to be able to assess the extent to which the textbook facilitates teaching about the basic idea of evolution. The same framework is also used to analyze the representation of the big idea of evolution in the science curriculum. In order to investigate the progression within the basic idea for evolution, the Directorate of Education's tool for progression in the curriculum objectives in science has been used. The framework and tools are used to create a more nuanced picture of the distribution of the underlying idea of evolution at all stages. The results show that both the curriculum and the digital curriculum promote the big idea of evolution both implicitly and explicitly, as well as through progression. The curriculum shows us one type of progression in the competence goals within evolution, but one can still rely on several competence goals that deal with evolution that do not end up in the same progression. In the textbook, the big idea of evolution is presented to a much lesser extent in the form of concepts that deal with evolution than in an implicit way. The explicit presentation of evolution is very absent at the elementary level, probably due to the use of concepts. On the other hand, the implicit presentation of the concept of evolution gives a good picture of how it is presented throughout the elementary level. If this textbook has an absent explicit presentation of the big idea of evolution, there may well be other textbooks that have the same imbalance in the same areas. We do not know enough about this, and it may be a future research area. It is important to create awareness of the role of textbooks in the digital age, so that it can inspire others to emphasize their work to promote the key ideas in future digital learning resources
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDen bærende ideen om evolusjon i dagens skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel