Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorVilloria, Anna
dc.date.accessioned2022-09-20T16:11:23Z
dc.date.available2022-09-20T16:11:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111518709:85333420
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019346
dc.description.abstractUtforskende undervisning (eng. inquiry) har fått stor plass i den nye læreplanen, fagfornyelsen (2020). Den presiserer at elevene skal utforske i matematikkundervisningen. Denne type undervisning skiller seg fra tradisjonell undervisning gjennom at elevene ikke blir presentert med ferdige svar og teknikker, men skal være med i en oppdagelsesreise. Denne masteroppgaven undersøker om samtaletrekk og regler for matematisk aktivitet kan få elever til å ta intellektuell risiko (eng. intellectual risktaking, IRT) i utforskende matematikkundervisning. Når elever gjør dette så bidrar de til samtalen uten å være sikker på resultatet, med risiko for å gjøre feil. Soutter og Clark (2021) beskriver at dette kan manifestere seg gjennom at elever deler en ide, stiller spørsmål, tar ord i klasserommet, prøver å lære noe nytt eller er villige å se på alternative ideer eller ideer motsatte av sine egne. Intellektuell risikotaking er verdsatt innenfor de såkalte «21st Century skills» som bidrar til kreativitet (Allmond et al., 2016). Undersøkelsen er gjennomført som en eksperimentell enkelcasestudie, hvor jeg har introdusert noen tiltak i en vg1 yrkesfagsklasse: - introduksjon av regler for matematisk aktivitet - læreren oppfordres til å bruke samtaletrekk - valg av utforskende oppgaver sammen med læreren Datainnsamlingen varte i fire uker hvor jeg observerte, gjorde lydopptak og gjennomførte intervju med læreren før og etter prosjektet. Resultatet peker mot at samtaletrekk sammen med regler for matematisk aktivitet kan bidra til at elever tar intellektuell risiko i utforskende undervisning i en yrkesfagsklasse på videregående. Nøkkelord: Utforskende matematikk, intellektuell risikotaking, samtaletrekk, regler for matematisk aktivitet
dc.description.abstractInquiry-based teaching has been given a large place in the new Norwegian curriculum for teaching (2020), especially emphasized as a method of teaching mathematics. This method of teaching differs from traditional teaching. Students are not presented with correct answers and techniques, but are invited on a journey of discovery. This master thesis investigates if talking moves and rules for mathematical activity may promote students in Intellectual Risk-Taking (IRT) in an inquiry classroom. When students take intellectual risk, they contribute to the classroom talk without knowing the outcome. Soutter and Clark (2021) suggest that this includes when students are sharing ideas, asking questions, speaking up in the classroom or consider alternative ideas and evidence contrary to one’s own views. Taking intellectual risk is valued among the 21st century skills by promoting creativity (Allmond et al., 2016). In this experimental single case study, I have visited a vocational class in upper secondary school. Here I have introduced: - rules for mathematical activity in the classroom - and encouraged the teacher to use talking moves - and chose tasks that promote inquiry together with the teacher The data collection persisted through four weeks where I observed, made audio recordings, and interviewed the teacher before and after the project. The results indicate that talking moves and rules for mathematical activity may contribute to intellectual risk-taking during inquiry in a vocational class in upper secondary school. Key words: inquiry-based mathematics education, intellectual risk-taking, talking moves, rules of mathematical activity
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleUtforskende matematikkundervisning og intellektuell risikotaking. En casestudie om undervisning som fremmer modige elever i en klasse på yrkesfag.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel