Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorOlsby, Marthe
dc.date.accessioned2022-09-20T16:11:42Z
dc.date.available2022-09-20T16:11:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111369988:33505489
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019364
dc.description.abstractDenne masteroppgaven søker innsikt i hvilke erfaringer de deltakende lærerne i prosjektet har med skole-/hjemsamarbeid der hvor elever med ADHD er involvert. Problemstillingen jeg har utarbeidet er: Basert på fire læreres erfaringer, hvilke erfaringer har lærerne omkring et skole-/hjemsamarbeid der hvor elever med ADHD er involvert? Oppgaven er strukturert slik at jeg først har tatt for meg teori og tidligere forskning om skole-/hjemsamarbeid og ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). I kapittel 2.1 som omhandler skole-/hjemsamarbeid har jeg valgt å bruke teori fra blant annet Thomas Nordahl, Aslaug Kristiansen og Karen-Sofie Ask og Stein Gorseth. For å redegjøre for ADHD, har jeg i kapittel 2.2 benyttet meg noe av internasjonal forskning fra Russel Barkley og Adam Rafalovich. Jeg har også brukt noe teori om ADHD fra Lisbeth Iglum Rønhovde. Deretter har jeg i kapittel 3.1 presentert hvilke vitenskapsteoretisk perspektiv jeg har hatt fokus på. I kapittel 3.2 og 3.4 har jeg presentert hvilke metode jeg har brukt for innsamling og for analyse av datamateriale. Videre i forskningsoppgaven har jeg presentert resultater fra analysen eksemplifiserte utdrag fra transkripsjonene i intervjumaterialet i kapittel 4. Til slutt har jeg rettet fokuset på drøfting ved hjelp av teori og datamaterialet i kapittel 5. Bakgrunnen for datamaterialet er intervju av fire lærere som ble gjennomført høsten 2021. Forskningsprosjektet sitt datamateriale vil derfor være basert på av disse fire lærernes beskrivelser og erfaringer fra skole/hjem samarbeid og ADHD. Undersøkelsen viser at lærerne trekker fram erfaringer som blant annet omhandler en åpen dialog, avklaring av forventinger og ærlighet som viktige faktorer for et samarbeid med foreldrene der hvor eleven har en ADHD-diagnose. Forventningsavklaring er et funn som understreker viktigheten av rollefordelingen mellom lærerne og foreldrene. Et annet funn i denne analysen kan vise at manglende tillit mellom foreldrene og lærerne, kan være uheldig for en videre utvikling av et velfungerende skole-/hjemsamarbeid. Undersøkelsen belyser også erfaringer knyttet til et ujevnt maktforhold, og noen refleksjoner rundt bevisstgjøring av holdninger og atferd i møte med foreldre til barn med ADHD. Jeg har hatt fokus på et samarbeid med foreldre der hvor barn med ADHD har vært involvert, likevel kan dette også sees i sammenheng med foreldre til andre barn. Jeg ønsker å fremheve at lærernes beskrivelser og erfaringer ikke kan generaliseres til hvordan alle lærere i Norge erfarer skole-/hjemsamarbeid der hvor elever med ADHD er involvert. Likevel vil erfaringene til lærerne som har deltatt i dette prosjektet, kunne være nyttige for andre lærere.
dc.description.abstractThis master’s thesis seeks insight into the experiences the participating teachers in the project have with school / home collaboration in which students with ADHD are involved. The research question I have developed is: Based on the experiences of four teachers, what experiences do the teachers have about a school / home collaboration where students with ADHD are involved? The thesis is structured so that I first have considered theory and previous research on school-/home collaboration and ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). In chapter 2.1 which concerns school-/home collaboration, I have chosen to use theory from, among others, Thomas Nordahl, Aslaug Kristiansen and Karen-Sofie Ask and Stein Gorseth. In order to account for ADHD, have I in chapter 2.2 used some international research by Russel Barkley and Adam Rafalovich. I have also used some theory on ADHD by Lisbeth Iglum Rønhovde. I have then in chapter 3.1 presented which scientific theoretical perspective I have focused on. In chapters 3.2 and 3.4 have I presented the methods I have used for collecting and analyzing data material. Further in the research paper, have I presented results from the analysis, exemplified excerpts from the transcripts in the interview material in chapter 4. Finally, I have focused on discussion using theory and the data material in chapter 5. The background for the data material are interviews of four teachers conducted during the autumn 2021. The research project's data material will therefore be based on these four teachers' descriptions and experiences from school-/home collaboration and ADHD. The survey shows that the teachers highlight experiences including an open dialogue, clarification of expectations, and honesty as important factors for a collaboration with the parents where a student has an ADHD diagnosis. Clarification of expectations is a finding that emphasizes the importance of the division of roles between teachers and parents. Another finding in this analysis may show that a lack of trust between parents and teachers can be unfortunate for the further development of a well-functioning school-/home collaboration. The study also sheds light on experiences related to an uneven power relationship, and some reflections on raising awareness of attitudes and behavior in meetings with parents of children with ADHD. I have focused on a collaboration with parents where children with ADHD have been involved, yet this can also be seen in connection with parents of other children. I want to point out that the teachers' descriptions and experiences can not generalize how all teachers in Norway experience a school-/home collaboration where students with ADHD are involved. Nevertheless, the experiences of the teachers who have participated in this project may also be useful to other teachers.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleSkole-/hjemsamarbeid der hvor elever med ADHD er involvert
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel