Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorOvland, Linda
dc.date.accessioned2022-09-20T16:11:45Z
dc.date.available2022-09-20T16:11:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111369988:71382218
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019367
dc.description.abstractNorsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut av elevers erfaringer av elevaktiv og praktisk undervisning. Prosjektet har en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Jeg som lærer ønsker å fremme mer praktisk og elevaktiv undervisning i og utenfor klasserommet, men jeg vil ha elevene med på laget. Jeg vil undersøke elevenes erfaringer og ønsker for skolens undervisning. Forskningsprosjektets teoretiske forankring er Vygotskys sosiokulturelle læringsteori og elevaktive og praktiske arbeidsmåter i undervisningen. Under aktualitet er også noen punkter innenfor den overordnede deler av læreplanen belyst, grunnet dens betydning for temaet. Utgangspunktet for forskningsprosjektet har vært følgende problemstilling: Problemstillingen har følgende ordlyd: «Hvilke erfaringer har elevene med praktisk undervisning og elevaktivitet i skolen?» Jeg har også delt den inn i to forskningsspørsmål for å belyse elevenes erfaringer og opplevelser av praktisk undervisning, i tråd med en fenomenologisk studie. 1. Hvilke undervisningsmåter har elevene erfart i skolen. 2. Basert på egne erfaringer hvilke ønsker har elevene for fremtidens skole? Det empiriske materialet er kvalitativt og bygger på tre semistrukturerte intervjuer av elever med ulike erfaringer og skole bakgrunn, som har fullført 12- 13 års skolegang. Hvor de skal belyse hva de legger i begrepet praktisk undervisning, deres skoleerfaringer med praktisk og elevaktiv undervisning. Hvilke undervisningsmåter de har erfart i sin skolegang og hva de foretrekker. De er spurt om deres forventninger og ønsker til opplæringen og med deres erfaring så spør jeg om deres ønsker for fremtidens skole. De deler også sine erfaringer med elevaktivitet og arenaer utenfor klasserommet. Resultatene av funn tyder på at elevenes opplevelser av praktisk og elevaktiv er noe alle har informantene har opplevd. De har erfart variasjon i de ulike undervisningsmåtene i klasserommet. Praktisk og elevaktiv undervisning er beskrevet som det de syntes er mest lærerikt og som gjør skolehverdagen mer interessant, og elevene bruker betegnelsen morsom. De beskriver også et ønske om mer variasjon og mer praktisk og elevaktiv undervisning. Da forelesning og PowerPoint fortsatt er de mest dominerende arbeidsmåtene i klasserommet. Drøftingen belyser et skille og en avstand mellom teorien, den overordnede delen av lærerplanen og realiteten i klasserommet.
dc.description.abstractEnglish summary This is an masters degree thesis on adapted education at Hedmark University College. It is a qualitative survey where i interview students about their experience around the topic of student active and practical teaching. The project has a phenomenological and hermeneutic approach. As a teacher, I want more practical teaching in the classroom and outside the classroom. I also want the student to contribute and participate more in their education. The research project sheds light on socio-cultural learning theory, student-oriented and practical working methods in teaching. The starting point for the research project has been the following issue: "How do students experience practical teaching and student activity in school?" I have also divided it into two research questions 1. What kind of experience do students have with practical teaching? 2. How do students experience practical teaching and student activity in school? Three semi-structured interviews have been conducted with students who have completed 12-13 years of schooling. Where they will shed light on what they put into the term of practical teaching, their experiences of practical teaching. Which teaching methods they have experienced in their schooling and what they prefer and wish for. They are asked about their expectations and wishes for the education and with their experience, I ask about their wishes for the school of the future. They also share their experiences with student activity and arenas outside the classroom. The results of the project indicate that the students' experiences of practical and student activity are something they have all experienced. They have experienced variation in the different teaching methods in the classroom. Practical and student-active teaching is described as the way they learn the most, and which makes everyday school life more interesting, and the students use the term fun to learn with practical teaching. The students also describe a desire for more variety and more practical and teaching methods where they can be active and participate more. Since lecture and PowerPoint are still the most dominant ways of working in the classroom. The discussion sheds light on a distinction and distance between theory, the overarching part of the curriculum and reality in the classroom.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titlePraktisk og elevaktiv undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel