Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBlerta Beluli
dc.date.accessioned2022-09-20T16:11:49Z
dc.date.available2022-09-20T16:11:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111369988:29507761
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019370
dc.description.abstractSammendrag Dette studiet handler om inkludering i ordinær undervisning for elever med lærevansker. Formålet med forskningsarbeidet er å få økt kunnskap om inkludering av elever med lærevansker i ordinær skole. Fokuset i denne masteroppgaven har vært inkluderingsbegrepet, tilpasset opplæring og samarbeid i skole kontekst. Jeg ønsket å ta utgangspunkt i kontaktlærerens og spesialpedagogenes arbeid og valgte kvalitativ tilnærming til temaet. Jeg benyttet to forskjellige metoder: observasjon og intervju. To kontaktlærere to spesialpedagoger ble intervjuet, i tillegg til intervju ble en spesialpedagog observert. Hensikten med denne problemstillingen er å belyse hva kontaktlærere og spesialpedagoger selv vektlegger i arbeidet med inkludering av elever med lærevansker i ordinær undervisning. Dette studiet tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan arbeider kontaktlærere og spesialpedagoger med å inkludere elever med lærevansker i ordinær undervisning?» Dette studiet vender oppmerksomheten mot Honneth sin anerkjennelsesteori og Urie Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. Det beror også på at jeg fordyper meg i inkluderingsbegrepet. Oppgavens teori grunnlag og funn viser at det blir benyttet flere strategier i undervisningen som blir brukt for å fremme inkludering for elever med lærevansker i ordinær undervisning. Presentasjon av funn viser at kontaktlærere og spesialpedagoger oppfatter inkludering ulikt. Elevmedvirkning i undervisningen er verdifullt ved å inkludere og engasjere elevene i egen læring. Funnene viser også at samarbeid mellom elevene og tilpasset opplæring bidrar til å fremme inkludering. Funnene viser også at spesialpedagoger og kontaktlærere er opptatt av «å se hele eleven».
dc.description.abstractSummary This thesis is about the inclusion of pupils with learning disabilities in regular education. The aim of the research is to further our knowledge about the inclusion of pupils with learning disabilities in regular schools. The thesis focuses on the concept of inclusion and adapted education, and collaboration in a school setting. I chose the work of class teachers and special educational needs (SEN) teachers as a starting point and opted for a qualitative approach to the subject. I used two separate methods: observation and interviews. Two class teachers and two SEN teachers were interviewed, and one of the SEN teachers was also observed. The purpose of this thesis is to highlight the factors that the class teachers and SEN teachers themselves emphasise in their work with including pupils with learning disabilities in regular education. The premise of the thesis is centered on the following research question: “How do class teachers and special educational needs teachers work to include pupils with learning disabilities in regular education?” The thesis is based on Axel Honneth’s Theory of Recognition and Urie Bronfenbrenner’s Ecological Systems Theory of Child Development. This required an immersion into the concept of inclusion. The thesis’ theoretical foundation and findings show that several strategies are used in teaching to promote the inclusion of pupils with learning disabilities in regular education. My findings reveal that class teachers and SEN teachers have different views on inclusion. Pupil participation in lessons is a valuable practice as it includes and engages the pupils in their own education. Furthermore, the findings demonstrate that collaboration between pupils and adapted education contributes to inclusion. Finally, the findings show that SEN teachers and class teachers stress the importance of “seeing the whole pupil”.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleKontaktlærere og spesialpedagogenes arbeid med å inkludere elever med lærevansker i ordinær undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel