Pedagogiske programmer som et ledd i kompetanseheving i barnehagen
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan pedagogiske programmer kan bidra til økt kompetanseheving blant ansatte i barnehagen. I oppgaven vil vi presentere det som vi anser er relevant teori knyttet til tematikken. Oppgaven bygger på et fenomenologisk kvalitativt forskningsprosjekt med datastøttet intervju som valgt metode. Hovedfokuset i denne oppgaven er å belyse hvordan pedagogiske programmer kan bidra til kompetanseheving i barnehagen med vekt på barnehagen som lærende organisasjon, kompetanseheving, organisasjonskultur, evidensbasert kunnskap og profesjonelt skjønn. Hovedfunnene i denne oppgaven er at det foreligger ulike forståelsesstrukturer knyttet til bruken av pedagogiske programmer som et kompetansehevende tiltak for hele personalet i barnehagen. Hovedfunnene viser til ulike forutsetninger for å anvende pedagogiske programmer som kompetanseheving for personalet i sin helhet, og vi finner et evidensbasert paradoks knyttet til bruken av pedagogiske programmer. This thesis is about how educational programs can be used as a contribution to professional learning in early childhood education. We will present theory considered to be relevant to the aim of the thesis. We have conducted a qualitative phenomenological study using computer – aided interview as method of choice. The main aim of the thesis is to examine how educational programs can contribute to professional learning by investigating the concepts learning organization, professional learning, professional development, evidence -based knowledge and professional discretion. The main findings of the thesis are that there are different structures making up the conditions of using educational programs as part of professional learning in early childhood education. Furthermore, the thesis will present an evidence-based paradox.