Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMartin, Alexandra Noemi Willumstad
dc.date.accessioned2022-09-20T16:11:57Z
dc.date.available2022-09-20T16:11:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111369988:33153458
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019378
dc.description.abstractDette masterprosjektet har kommet frem gjennom en nysgjerrighet knyttet til den økende bruken av standardiserte programmer i barnehagen (Pettersvold & Østrem, 2019, s. 7) som har ført til debatt både i media og i fagmiljøet generelt. Gjennom den økende bruken av standardiserte programmer har jeg i tillegg utviklet en undring knyttet til hvordan barnehagelæreren som profesjonsutøver stiller seg i forhold til bruken av de standardiserte programmene, og om barnehagelærererne erfarer at de standardiserte programmene har en innvirkning for deres profesjonsutøvelse. På bakgrunn av dette har jeg kommet frem til problemstillingen: Hvilke erfaringer har barnehagelærere med standardiserte programmer og har disse erfaringene innvirkning på barnehagelærerens profesjonsutøvelse? Jeg har valgt en fenomenologisk tilnærming på bakgrunn av at jeg er ute etter barnehagelæreres erfaringer med standardiserte programmer, hvor man gjennom fenomenologisk forskning undersøker første persons erfaringer med et fenomen (Kvarv, 2010, s. 87). Som metode har jeg valgt en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg har gjennomført fire semistrukturerte intervjuer med barnehagelærere. I analysen har jeg brukt en kombinert analysemetode, hvor jeg først tok i bruk en deduktiv analysemåte som av Gleiss og Sæther (2021, s. 171) blir beskrevet som at «kategoriene er etablert på forhånd», og etter gjennomføringen av datainnsamlingen fant jeg ytterligere kategorier som var interessante, og brukte en induktiv analysemåte hvor jeg fant kategorier gjennom det innsamlede datamaterialet.
dc.description.abstractThe subject matter of my master thesis derives from a personal curiosity about the increased application of standardized learning programs in kindergartens (Pettersvold & Østrem, 2019, s. 7), which has been a topic of general discussion both in the media and among professionals. A question closely related, is how the application of standardized learning programs is viewed from the perspective of kindergarten teachers, and to which extent this impacts their professional practices. On this basis, the research question for my thesis is: To which extent do kindergarten teachers have experience working with standardized learning programs, and in which ways does such experiences influence their professional practices? I have decided to apply a phenomenological approch in order to answer this question, whwere first hand experiences of certain phenomena are subject to examination (Kvarv, 2010, s. 87). During the research I adopted a qualitative methodology, doing four semi structured interviews with different kindergarten teachers. I have adopted a combined method of analysis, first taking in use a deductive methodology, where the categories are established prior to the research phase (Gleiss & Sæther, 2021, s. 171). When carrying out the research work I also identified other interesting categories, through the application of inductive analysis.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDen tause profesjonsutøveren Barnehagelærerens profesjonsutøvelse og standardiserte programmer i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel