Elevkultur og læring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019380Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Norsk sammendrag
Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. I denne kvalitative studien ønsker jeg å få svar på hva lærere legger i begrepet elevkultur for læring, om de tar hensyn til elevkulturen i undervisningen og hvordan de oppgir at de arbeider for å fremme en elevkultur for læring. Jeg ønsker å finne ut hvilke erfaringer lærere oppgir at de har når det gjelder forholdet mellom elevene i klassen og hvordan elevkulturen kan påvirke den enkelte elev sin deltakelse i de læringsaktivitetene som skjer på skolen.
Læreren er ikke en del av elevkulturen, men kan påvirke den i positiv retning i måtene det arbeides på i klasserommet. Det finnes ingen fasit på hvordan dette skal gjøres, fordi samme handling kanskje ikke vil ha den samme virkningen i et annet klasserom, på grunn av at der befinner det seg andre elever og lærere som er helt annerledes enn de som er med i denne undersøkelsen. Studien kan bidra til at lærere får mer kunnskap om begrepet elevkultur for læring, og hvordan lærere har lykkes i arbeidet med å fremme en slik elevkultur.
Problemstillingen for studien er:Hva oppgir lærere at de legger i begrepet elevkultur for læring, i hvilken grad legger de vekt på denne og hvordan oppgir lærere at de eventuelt arbeider for å fremme en slik elevkultur?
Jeg har undersøkt begrepet og fenomenet elevkultur for læring fra lærernes perspektiv. For å finne svar på problemstillingen har jeg intervjuet seks erfarne lærere ved forskjellige barneskoler. Et av funnene i undersøkelsen er at begrepet elevkultur for læring er lite kjent blant de seks intervjuede lærerne. Selv om begrepet er ukjent, kan lærerne forklare hva det handler om. Studien viser også at lærerne legger stor vekt på en elevkultur for læring i sin undervisning. Dette kommer fram i måtene de oppgir at de arbeider med klasseledelse og tilpasset opplæring på. De er autoritative klasseledere som er opptatt av skolefag samtidig som de har en god relasjon til elevene og tar hensyn til deres behov. Informantene kommer også med praktiske eksempler på hvordan de har arbeidet for å fremme en elevkultur for læring i klasserommet. Engelsk sammendrag (abstract)
This is a master thesis about adaptive teaching at Inland Norway University of Applied Sciences. In this qualitative study, I wish to give answer to how teachers understand the term student culture for learning, if they consider the student culture in their instruction and how they work with promoting a student culture for learning. I wish to discover which experiences teachers report that they have regarding the interpersonal relationships between students in the class and how the student culture can impact each student’s participation in learning activities.
The teacher is not a part of the student culture, but positively influence it through the work in the classroom. There is not any definite correct answer to how this should be done, because the same action might not have the same effect in a different classroom, because other classrooms have other students and teachers who are completely different from the participators of this study. This study can contribute to teachers gaining knowledge about the term student culture for learning, and about how teachers have succeeded in promoting a student culture for learning.
The research question for the study is:What do teachers report about their understanding of the term student culture for learning, to what degree do they emphasise this and, if applicable, how do they work to promote a culture for learning?
I have studied the terms and phenomena of student culture for learning from the perspective of teachers. To answer the research question, I have interviewed six experienced teachers from different primary schools. One of the findings of the study was that the term student culture for learning was not well known among the six teachers. Even though the term was unfamiliar, teachers are able to explain what the phenomenon entails. The study also show that teachers emphasise a student culture for learning in their instruction. This is shown in the ways they report on working with classroom management and adaptive teaching. They are authoritative teachers who emphasise school subjects while also having a good interpersonal relationship with students and pays attention to the needs of the students. The informants also give practical examples of how they work to promote a student culture for learning in the classroom.