Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorJørgensen, Malin
dc.date.accessioned2022-09-20T16:12:00Z
dc.date.available2022-09-20T16:12:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111369988:71389838
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019381
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om hvordan lærere har opplevd at koronapandemien har påvirket de minoritetsspråklige elevenes språklige og faglige utvikling, og hvilken innvirkning lange perioder med hjemmeskole og undervisning etter trafikklysmodellen har hatt for deres deltakelse og inkludering i klassemiljøet. Dagens norske samfunn består av et rikt mangfold med mennesker som har forskjellig religion, en annen kulturell bakgrunn og som snakker et annet språk enn norsk. De menneskene som kommer fra samme geografiske område, som snakker samme språk eller som har samme kulturelle bakgrunn kan betegnes som medlemmer av en minoritet. For et barn med minoritetsbakgrunn kan det å begynne på norsk skole by på utfordringer som følge av manglende eller dårlig forståelse i norsk som språk, men det kan også være krevende for barnet å forstå de sosiale normene og reglene i sosialt samspill. I begynnelsen av 2020 stengte store deler av verden ned som følge av pandemien Covid 19. Dette medførte at skoler over en lenger periode måtte holdes stengt og det ble lagt strenge føringen for hvordan man skulle drive opplæring. Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvilke erfaringer lærere har gjort seg i arbeid med minoritetsspråklige elever under en pandemi. Oppgavens problemstilling er som følger: «Hvordan opplever lærere at koronapandemien har påvirket de minoritetsspråklige elevene?» I tillegg skal jeg gjøre rede for tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan opplever lærere at koronapandemien har påvirket de minoritetsspråklige elevenes utvikling i norsk som språk? 2) Hvordan opplever lærere at koronapandemien har påvirket de minoritetsspråklige elevenes mulighet for å bli inkludert i klassefellesskapet? 3) Hvordan opplever lærere at hjemmeskole og undervisning etter trafikklysmodellen har fungert i forhold til å gi tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever? Forskningsspørsmålene og problemstillingen skal undersøkes med en kvalitativ metode, og den baserer seg på intervjuer hvor totalt tre informanter inkluderes. Studien har en hermeneutisk tilnærming som forskningsdesign. Resultatene fra denne undersøkelsen viser at informantene har opplevd det som utfordrende å arbeide med minoritetsspråklige elever under koronapandemien. Informantene viser til flere faktorer som har hatt betydning for de minoritetsspråklige elevenes språklige, faglige og sosiale utvikling, men pandemien har også gitt lærerne muligheten til å arbeide på en annen måte enn tidligere og dette har i noen tilfeller vist seg å gitt en positiv effekt på de minoritetsspråklige elevenes utvikling.
dc.description.abstractThis master ́s thesis in adapted education is about how teachers have experienced that the corona pandemic has affected the minority language students development of linguistic and professional development, and the impact of how long periods of home schooling and teaching according to the traffic light model have had on their participation and inclusion in the classroom environment. Today ́s Norwegian society consist of a rich diversity of people who have different religions, a different cultural background and who speaks other languages than Norwegian. The people who comes from the same geographical area, who speaks the same languages or who has the same cultural background can be described as members of a minority group. For children with a minority background, starting a Norwegian school can present challenges as a result of a lack or poor understanding of Norwegian as a language, but it can also be demanding for the children to understand the social norms and rules in social interaction. At the beginning of 2020, most of the world closed down as a result of the Covid 19 pandemic. This meant that schools had to be closed for a longer period of time and strict guidelines were laid down for how to provide education. The purpose of this thesis was to find out what experiences teachers have had in working with minority language students during a pandemic. The problem of this thesis is as follows: How do teachers experience that the corona pandemic has affected minority language students? In addition, I will account for three research questions: 1) How do teachers experience that the corona pandemic has affected the minority language students ́ development in Norwegian as a language? 2) How to teachers experience that the corona pandemic has affected the minority language students ́ opportunity to be included in the classroom community? 3) How do teachers experience that home schooling and teaching according to the traffic light model has worked in relation to providing adapted education for minority language students? The research questions and the problem are investigated with a qualitative method, and it is based on interviews with the total amount of three informants. The study has a hermeneutic approach as a research design. The results from this survey shows that the informants have experienced it as challenging to work with minority language students during the corona pandemic. The informants points on several factors that have had an impact on the linguistic, academic and social development of the minority language student. But the pandemic has also given teachers the opportunity to work in different ways than before and this has in some cases been shown to have a positive effect on the minority language students ́ development.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan opplever lærere at det har vært å arbeide med minoritetsspråklige elever under en pandemi?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel