Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLundby, Toini Andersen
dc.date.accessioned2022-09-20T16:12:02Z
dc.date.available2022-09-20T16:12:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111745895:35481601
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019382
dc.description.abstractSammendrag Hensikten med denne oppgaven er å løfte fram elevenes stemmer i et prosjekt som handler om kommunikasjon i relasjonsarbeid. Tidligere studier fremhever overordnede begreper som blant annet tillit, respekt og dialog/samtale. Det jeg var ute etter i min studie, er hva elevene i ungdomsskolen legger til grunn når de snakker om gode relasjoner og forutsetninger for det. Elevene har utvist en bevissthet rundt hva de mener er viktig for at relasjoner skal oppleves som gode. Denne bevisstheten kan si meg noe om at elevene i ungdomsskolen er opptatt av hvordan vi opptrer sammen og hva som skal til for at en lærer – elev – relasjon skal oppleves som god. Den teoretiske forankringen har vært gjennom litteratur om sosiokulturell læringsteori, relasjonsteori, kommunikasjonsteori og elevmedvirkning. Sentrale kilder i mitt masterprosjekt har vært Lev S. Vygotskij, Olga Dysthe, Hans Skjervheim, Anne – Lise Løvlie Schibbye, Gregory Bateson, John Hattie og Per Jensen og Inger Ulleberg med flere. Gjennom disse kildene har jeg fått innblikk i hvordan sosiokulturell læringsteori legger til rette for god og aktiv elevdeltagelse og sentrale elementer i relasjons – og kommunikasjonsteori som kan være med å bygge gode relasjoner. Det er gjort mange studier på lærer – elev – relasjoner, men færre studier er rettet spesifikt mot elevens stemme og hvordan elevene ser på gode relasjoner og forutsetningene for det. Jeg fant ut at elevene i min undersøkelse, er svært opptatt av detaljer i kommunikasjonen som foregår i relasjonene. Større fokus på dette temaet kan vise seg som viktig i lærerutdanningen framover. Elevene har ønske om å være inkludert i planlegging av undervisning og ta del i etterarbeidet. For at elevene skal øke sin motivasjon i fagene framstår det som vesentlig for dem å kunne medvirke i planlegging av undervisning. De ønsker å bli lyttet til på en slik måte at de får meddelt sine tanker rundt sin egen hverdag både faglig og sosialt. Jeg antar at det framover vil bli enda viktigere å lytte til elevens stemme med tanke på skolefravær og frafall i videregående skole. Barn og unges psykiske helse påvirkes av skolefaglig press og det å kommunisere med elevene på en god måte rundt fag, vil kanskje kunne minske noe av opplevd stress.
dc.description.abstractSummary The purpose of this thesis is to highlight pupils’ opinions in a project about communication in relational work. Previous studies underline overarching concepts such as trust, respect and dialogue/conversation. What I was looking for in my research, is what pupils in lower secondary school consider to be the basis of good relationships, and the prerequisites of these. The pupils have shown an awareness of what they consider to be important in order to experience good relations. This awareness can indicate that pupils in lower secondary education are concerned with how we behave together and what is necessary for a teacher-pupil relationship to be classed as good. The theoretical basis for the thesis is in literature about social cultural educational theory, relational theory, communication theory and pupil participation. Central sources in the Master project have been Lev S. Vygotskii, Olga Dysthe, Hans Skjervheim, Anne-Lise Løvlie Schibbye, Gregory Bateson, John Hattie and Per Jensen and Inger-Johanne Ulleberg with others. These sources have provided insight into how social cultural educational theory provides good, active pupil participation and how central elements in relational and communication theory can build good relationships. Much research has been conducted concerning teacher-pupil relations, however fewer studies are specifically directed towards pupils’ opinions about what they regard to be good relations and the prerequisites required for these. I discovered that the informants in my research are particularly concerned with the details of the communication that takes place in the relationships. Greater focus on this topic may prove important in future teacher education programs. The pupils wish to be included in planning lessons and to participate in the follow-up work. In order for them to increase their motivation for schoolwork, it appears essential for them to be able to be involved at the planning stage. They want to be listened to in such a way as to communicate their thoughts about their own everyday life, both subject wise and socially. I believe that, with regard to absenteeism and dropout in upper secondary school, it will be even more important in the future to listen to what pupils have to say. The mental health of children and young people is affected by academic pressure, and communicating with pupils in a good way about subjects, may perhaps reduce some of the stress they experience.
dc.language
dc.publisherInland Norway University
dc.titleGode lærer - elev - relasjoner og forutsetningene for det.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel