Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSandbæk, Marit Bøhn
dc.date.accessioned2022-09-20T16:12:04Z
dc.date.available2022-09-20T16:12:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111745895:52580389
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019384
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI samfunnet vårt er det klar sammenheng mellom utdanning, og det å komme seg ut i arbeid (Meld.St. 32 (2020-2021)). Det er også sammenheng mellom å være en del av arbeidslivet og god helse (Frydenberg & Ruglis, 2007). Når disse sammenhengene er så tydelige, er det viktig å legge til rette for, og hjelpe flest mulig til å gjennomføre utdannelse og å komme seg ut i arbeid. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har lagt frem tall som viser at barn som har hatt tiltak fra barnevernet, har en lagt høyere frafallsprosent fra videregående opplæring sammenlignet med barn som bor hos sine foreldre (Bufdir, 2022). I internasjonal forskning finner vi det samme bildet; barn som har vært under offentlig omsorg, har lavere utdanning sammenlignet med barn som har vokst opp med sine foreldre (Cameron et al., 2018, Vinnerljungen et al., 2006, Connelly & Furnivall, 2013 og Flynn et al., 2013). Denne masteroppgaven har sett på mulige årsaksfaktorer til at ungdommer under offentlig omsorg gjennomfører videregående opplæring. Studien gir et innblikk i noen ungdommers egne tanker og meninger om hva som har medvirket til at de greide å gjennomføre videregående skole. Ungdommene har delt sine erfaringer og refleksjoner rundt sin skoleerfaring, men også rundt å være fosterbarn. De har fortalt hvem de har hatt som sentrale støttespillere og hvilken rolle egen motivasjon og innsats har spilt. Studien viser også fosterforeldrenes tanker og erfaringer knyttet til sine fosterbarns reise mot gjennomført videregående opplæring. Som konklusjon på bakgrunn av intervju med fem fosterbarn og deres fosterforeldre, kommer det frem noen viktige punkt som har påvirket deres gjennomføring av videregående opplæring. Ungdommene opplevde fosterforeldrene, som skapte trygghet og forutsigbare rammer, som sine viktigste støttespillere når det gjaldt gjennomføring av videregående opplæring. I tillegg var lærers kunnskap om ungdommens situasjon og anledning for tilrettelegging viktig. For fosterforeldrene var støtten og veiledningen fra barneverntjenesten viktig. I dette landskapet vil informasjonsflyt og samarbeid være avgjørende.
dc.description.abstractIn our society, there is a clear connection between the level of education and finding work (Meld.St. 32 (2020-2021)). There is also a connection between being a emplyed and good health (Frydenberg & Ruglis, 2007). When these connections are this clear, it is important to facilitate and help as many people as possible to complete education and find work. The Directorate for Children, Youth and Families (Bufdir) has presented figures showing that children who have had measures from the child welfare service have a higher drop-out rate from upper secondary education compared with children who live with their parents (Bufdir, 2022). In international research we find the same narrative; children who have been in the care of the child welfare system have lower education compared to children who have grown up with their parents (Cameron et al., 2018, Vinnerljungen et al., 2006, Connelly & Furnivall, 2013 and Flynn et al., 2013). This master's thesis has looked at possible causal factors for young people in public care of the child welfare system to complete upper secondary education. The study provides an insight into some young people's own thoughts and opinions about what has contributed to them being able to complete upper secondary school. The young people have shared their thoughts and reflections around their school experience, but also around being foster children. They have pointed out their key supporters and the contribution of their own motivation and efforts. The study also shows the foster parents' thoughts and experiences related to their foster children's journey towards completed upper secondary education. In conclusion, based on interviews with five foster children and their foster parents, some important points emerge that have influenced their completion of upper secondary education. The youth’s experienced the foster parents, who created security and a predictable framework, as their most important supporters when it came to completing upper secondary education. In addition, the teacher's knowledge of the youth's situation and opportunity for facilitation was important. For the foster parents, the support and guidance from the child welfare service was important. In this landscape, information flow and collaboration is crucial.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvilke forhold har betydning for at ungdom under omsorg av barnevernet lykkes med å gjennomføre videregående opplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel