Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPhillips, Solveig
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:16Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111592165:69825560
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019716
dc.description.abstractHøsten 2020 ble det innført en ny læreplan. Folkehelse og livsmestring ble da presentert som et av tre tverrfaglige temaer. Med dette som utgangspunkt har hensikten med denne studien vært å svare på problemstillingen: Hvordan kan arbeidet med litterære karakterer fra Harry Potter- serien bidra til å belyse ulike temaer innenfor folkehelse og livsmestring i norskundervisningen? Jeg har gjort en affektiv analyse av seks utvalgte karakterer fra Harry Potter-serien, og videre diskutert rundt litteraturdidaktiske tilnærmingsmåter som kan benyttes i undervisning knyttet opp mot folkehelse og livsmestring. Studien er forankret i teori knyttet til narrative emosjoner, litterære karakterer og Keith Oatleys (2004) begreper om varige emosjoner, sosiale motivasjoner og script. Jeg valgte i denne studien å analysere seks utvalgte karakterer med grunnlag i alle syv Harry Potter-bøkene. De litterære karakterene er: Harry Potter, Hermine Grang, Ronny Wiltersen, Nilus Langballe, Draco Malfang og Lulla Lunekjær. Studien har vist at de litterære karakterene fra Harry Potter-serien bringer med seg en rekke aktuelle tema som kan knyttes til undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Samtidig viser den litteraturdidaktiske diskusjonen at de litterære karakterene kan brukes som utgangspunkt i ulike didaktiske tilnærmingsmåter i undervisningen. Jeg har vektlagt skriftlige tilnærmingsmåter for å imøtekomme en eventuell opplevelse av delingspress blant elevene. Studien viser at tilnærmingsmåtene kan være aktuelle å bruke i undervisningssammenheng knyttet til litterære karakterer, samt folkehelse og livsmestringstemaer.
dc.description.abstractDuring the autumn of 2020 a new curriculum was implemented in Norway. Empowerment and life skills was then introduced as one of three interdisciplinary topics of interest. Based on this fact, the purpose of this thesis has been to answer the following question: How can literary characters from J.K. Rowling’s Harry Potter-series be employed in the subject Norwegian to investigate different aspects related to the interdisciplinary topic empowerment and life skills? I have carried out an affective analysis on six literary characters from seven of the books in the Harry Potter-series and tried to uncover which methods of teaching can be implemented in the classroom when working with the interdisciplinary topic empowerment and life skills. The content of this thesis is founded on theory on narrative emotions, literary characters, and Keith Oatley’s (2004) ideas surrounding emotions, social motivations and script. In this thesis I have chosen to analyze six literary characters from the Harry Potter-series. The literary characters are: Harry Potter, Hermione Granger, Ron Weasley, Neville Longbottom, Draco Malfoy and Luna Lovegood. Results from this thesis demonstrate that the literary characters from the Harry Potter-series can be employed to teach several important issues related to the interdisciplinary topic empowerment and life skills in various ways. In addition to these findings, it became apparent that a written approach to teaching would be beneficial, as it negated any form of pressure students might encounter in having to share their thoughts and opinions directly with others in their class.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleFolkehelse og livsmestring i norskfaget: en studie av utvalgte litterære karakterer fra Harry Potter og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel