Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019719Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragI dette prosjektet undersøker jeg problemstillingen: Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper. Problemstillingen er utarbeidet på grunnlag av observasjoner i lærebedriftene og intervjuer med lærlingene. Jeg har delt problemstillingen inn i tre forskningsspørsmål basert på kategorier jeg kom frem til etter koding av materialet. Jeg gjennomførte deltagende observasjon og intervjuene var semistrukturerte. De tre hovedkategoriene som dannet grunnlag for de tre forskningsspørsmålene var deltagelse, fagspråk, og fremtid. Jeg bruker begreper fra teorien til Bonny Norton og Lave og Wenger. Min undersøkelse viser at lærlingene investerer i deltagelse fordi rollen som lærling gir tilgang til symbolsk og materiell kapital. Det finnes et skille på investering i den sosiale deltagelsen hos en deltager på grunn av kulturelle forskjeller. Lærlingene investerer i forhold til fagspråk. Lærlingene investerer på ulike områder og på ulike måter. Denne variasjonen lar seg forklare ut fra de ulike identitetene de har fremforhandlet i bedriften. Lærlingene anser den kapitalen de oppnår i bedriftene som relevant for fremtiden de forestiller seg. Læreløpet er en ressurs som de opplever at skaper muligheter for dem i fremtiden. In this project, I investigate the problem: How three apprentices with Norwegian as a second language invest in the apprenticeships' practice communities. The problem has been prepared on the basis of observations in the apprenticeship companies and interviews with the apprentices. I have divided the research question into three research questions based on categories I came up with after coding the material. I carried out participatory observations and the interviews were semi-structured. The three main categories that formed the basis for the three research questions were participation, academic language, and future. I use concepts from the theory of Bonny Norton and Lave and Wenger. My survey shows that apprentices invest in participation because the role as apprentice provides access to symbolic and material capital. There is a distinction between investment in the social participation of one participant due to cultural differences. The apprentices invest in relation to professional language. The apprentices invest in different areas and in different ways. This variation can be explained by the different identities they have negotiated in the company. Apprentices consider the capital they achieve in their companies to be relevant to the future they imagine. The course of learning is a resource that they find creating opportunities for them in the future.